Saturday, April 3, 2010

Ayam Maisuri

Salam.

Berbalik ke lauk ayam, bermacam ayam. Minta maafla semua yer, sebab hari-hari aku masak lauk ayam. Selang sehari mesti ayam, sebab itu jer yang membangkitkan selera, kalau lauk lain tu tak berapa jalan ler kat rumah aku, kureng sikit. Masa dok belek-belek buku resepi lama hasil tulisan tangan ku, maka terjumpala Resepi Ayam Maisuri ni, memang dah lama berada di dalam buku masakan ku. Sudah bertahun resepi ni ku salin, entah dari mana sumbernya, terlupa la pulak. Rasanya memang sedap, masam-masam manis sebab ada tomato puri kat situ. Cubala kalau tak percaya. Resepi Black Pepper Chicken tu pulak macam biasala dari fp Kak Liza. Anak-anak memang suka sebab tak berapa pedas.




AYAM MAISURI

Bahan2
1 ekor ayam
1 biji kelapa (santan pekat)
6 biji bawang merah
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 st jintan manis
1 st jintan putih
5-6 sudu besar cili kering mesin
1/4 botol sos tomato
4 biji buah tomato (dipotong 4)
1 sb tomato puri
Daun sup dan daun bawang (dipotong 1")
sedikit asam jawa

Cara2
Hiris sedikit bawang merah dan bawang putih. Tumbuk bawang besar, bawang merah dan putih, jintan manis, jintan putih hingga lumat. Jikalau kering, campurkan sedikit air. Kemudian masukkan cili kering mesin ke dalam tumbukan itu.

Panaskan minyak dan goreng bawang yg telah dihiris tadi hingga kuning. Masukkan bahan2 yg telah ditumbuk dan kacau hingga agak garing. Kemudian masukkan sos tomato dan tomato puri. Masukkan juga ayam dan sedikit garam (2cb susu kalau suka) dan dikacau rata. Biarkan sebentar. Masukkan santan dan perahkan sedikit air asam jawa.

Apabila ayam telah betul-betul empok dan hampir masak, barulah dimasukkan daun sup, daun bawang dan buah tomato. Biarkan sebentar, kemudian angkat. Taburkan bawang goreng apabila menghidangkannya.

Jikalau suka, ayam boleh digoreng 1/2 masak setelah dilumur dengan garam dan kunyit, sebelum dimasak resepi di atas.

No comments:

Post a Comment