Tuesday, April 15, 2014

KEK MINYAK MARBLE





Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Minggu lepas saya buatkan kek minyak ini sebagai juadah untuk minum petang bersama suami dan anak anak.  Kek ini ringkas sangat cara buatnya.   Rasanya pun sedang sedang aja, kalau makan satu, nak dua, makan dua nak tiga, ringkas cerita kira tak jemulah kalau nak berulang ulang makan.  Pekena pulak dengan secawan kopi panas,  hmmm lengkaplah ia.





Saya marblekan tiga warna, terang benderang pulak jadinya!  Lagi satu kan,  masa  baru keluar dari oven, kek ini kelihatan seperti keras, masa ni rasa macam frustla sikit.   Tetapi,  ada tapinya pulak.   Setelah dijamah sedikit demi sedikit sambil mata dipejamkan pelan pelan, heheheh,    alhamdulillah barulah terasa akan kelembutan dan keenakkannya.











Resepi ini saya ambil dari laman MyResepi.  Terimakasih banyak diucapkan kepada penyumbangnya.  Di bawah ini saya paparkan semula untuk rujukan di masa mendatang atau kepada sesiapa yang berkeinginan untuk mencubanya.

KEK MINYAK MARBLE
Sumber  :   Kemma81 MyResepi (terimakasih ya)

 Bahan-bahan ( 8 x 8 x 2 inci ) 
 5 biji telur 
3/4 cawan gula halus 
2 cawan tepung gandum diayak bersama 
1 camca teh serbuk penaik / baking powder. 
1 cawan susu pekat 
1 sudu besar ovallate 
1 cawan minyak masak perasa nenas / pisang / ape2 ikut suka 
1 sudu teh esen vanila 



Cara-cara
Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang. 
Masukkan susu pekat dan esen vanila. Pukul lagi sekejap. 
Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata. Akhir sekali masukkan gandum. Gaul rata. 
Selepas itu, bahagikan adunan kepada 3 warna.
Lenser tin kek berukuran ( 8 x 8 x x2 ) inci dgn mentega, taburkan dengan gandum dan ratakan. Jangan terlalu tebal.
Tuang setiap adunan secara berselang-seli dalam bentuk lingkaran hingga habis. 
Bakar pada suhu 170 darjah selama 40-45 minit. 
Utk menguji kek dah masak ke belum, cucuk tgh2 kek dgn sebatang lidi. Jika masih melekat tapi permukaan dah kekuningan, tutup permukaan kek dgn tudung periuk. Ini bertujuan supaya permukaan kek tidak hangus. Setelah masak, sejukkan dulu, baru potong.



Selamat Mencuba!


Sunday, April 13, 2014

Puding Cinta Dasar Lautan



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Dua, tiga minggu ini saya masih lagi dalam mood masak memasak.  Kerajinan mencuba resepi resepi yang dalam senarai menunggu menjadi jadi nampaknya.  Jadi, jangan jemu menatap paparan terbaru dari dapur kecil saya, hanya menu untuk hidangan sekeluarga sahaja.



  Lanjutan daripada Puding Kasih Bertaut yang telah saya buat baru baru ini, timbul  idea untuk menghasilkannya dalam corak yang berlainan pula.  


Kebetulan di dalam kabinet kecil saya memang ada acuan acuan jelly/coklat yang telah lama saya beli, namun  masih belum digunakan.   Jadi,  beginilah hasilannya.


Biar saya jelaskan satu persatu corak corak yang terhasil ya.  Gabungan warna merah dan pink  berbentuk hati.  Lain lain warna merangkumi hidupan air di lautan.  Antaranya  ikan lumba lumba dan beberapa jenis ikan2 yg saya kurang arif namanya serta siput (biru).  Kuda laut (hijau), Udang dan beberapa jenis  siput (oren).  
Nampak tak ???.  Kalau tak jelas,  mai kita tengok kat bawah dengan lebih jelas lagi......


Zoommmmm.......    Inilah dia, sepasang ikan lumba lumba dan hidupan lain serta bentuk bentuk cinta yang memenuhi dasar jelly ini.  Sebab itulah saya namakan puding ini Puding Cinta Dasar Lautan, hehehe.  Jangan marah ya tuanpunya resepi, tukar nama jap, sekadar ingin menyesuaikanya dengan tema yang dihasilkan.








Thursday, April 10, 2014

Goreng Pisang Rangup


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Lamanya tak buat goreng pisang.   Selalunya beli aja kat gerai gerai kecil di tepi jalan.  Kali ini nak cuba buat sendiri goreng pisang rangup.  Saya gunakan pisang tanduk pemberian kakak yang dibawa pulang dari Johor.


TEPUNG GORENG PISANG 
Sumber  :   Hairul.Com.    (terimakasih ya)

Bahan bahannya  :-
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
5sb santan pekat (santan kotak)
1/2 sb baking powder
1/2 st serbuk kunyit (optional)
1 biji telur
Air secukupnya
2 sb majerin yang dicairkan.



Cara caranya  :-

1.  Cairkan marjerin di dalam periuk dengan api yang kecil.  Sejukkan.

2.  Masukkan semua bahan bahan kecuali marjerin cair dan air.  Bahan bahan tersebut ialah, tepung beras, tepung gandum, telur, santan pekat, baking powder, serbuk kunyit dan garam.  Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul menggunakan tangan sehingga semuanya sebati dan pekat.  Jika cair, tambahkan lagi tepung beras atau tepung gandum.  Batter perlu pekat, lebih kurang sama pekatnya dengan santan kotak.  

3.  Kemudian, masukkan marjerin cair.  Pastikan marjerin tidak lagi panas.  Kacau sehingga semuanya sebati.

4.  Celup pisang dengan batter tersebut dan goreng di dalam minyak yang panas.  Batter ini boleh digunakan untuk cendawan goreng, cempedak goreng, tempe goreng, keledek goreng dsbnya.



Memang rangup sangat kejadiannya.  



Pekena dengan secawan kopi atau teh panas.