Saturday, April 30, 2011

Lauk Beriani Ayam


Salam semua,
Selamat berhujung minggu semua. Bestkan semua orang dapat bercuti lama kali ni, esok pun cuti lagi lah yer sebab menyambut hari pekerja. Terlambat pulak update n3 hari ni. Sebenarnya nak update semalam, tapi saya ke rumah SIL sebab ada kenduri sikit kat sana, petang baru balik. Bila buka lappy nak letakkan n3 ni, tetiba jadi slow pulak, mengalahkan kura kura, naik boring kita ni menunggunya....terus tutup, esok jerla update.

Jadinya, sebagaimana yang dijanjikan hari ni saya nak menayangkan pula lauk yang digandingkan denga nasi beriani yang saya buat kelmarin dulu. Resepi Kak Liza menjadi pilihan saya. Saya memang suka memasak lauk pauk dari resepi Kak Liza sebab kena sangat denga selera saya. Dah banyak sangat resepi Kak Liza yang saya cuba dan hasilnya tidak pernah menghampakan, terimakasih bebanyak ya Kak Liza. Saya telah lama mengikuti perkembangan Kak Liza sejak di alam fotopages lagi. Seingat saya, Kak Liza adalah antara yang terawal bergiat aktif di dalam perkongsian ilmu masak memasak ini.



Inilah dia beriani ayam WHM. Saya buat agak pekat sedikit. Lauk ni pekena dengan nasi beriani ayam......fuhhhhhhh sedap sangat, hingga menjilat jari tau.....hehehe Anak anak dan hubby semua kata sedap, siap suruh buat lagi nanti.



Resepi ni sebenarnya menggunakan daging, tapi saya tukarkan dengan ayam. Walaupun ayam, rasanya tetap sedap. Kepada yang ingin mencuba, di bawah ni saya perpanjangkan resepinya yang saya perolehi dari rumah Kak Liza

BERIANI DAGING/AYAM

Bahan
1 kg daging / ayam
4 s/b rempah beriani ] bancuh dgn sedikit air
1 cawan yogurt
3 s/b tomato puree
3 biji kentang potong kecil]
2 biji tomato buah [belah 4]
3 biji tomato buah ranum [mesinkan dengan 2 cawan air]
3 biji cili merah
2 biji cili hijau
2 labu bawang besar [belah 4]
1 pkok daun ketumbar [potong kasar]
garam

Bahan tumbuk
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia

Bahan tumis
2 cm kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun kari
minyak

Cara
1. Daging dipotong kecil dan basuh. Toskan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
3. Masukkan bahan tumbuk dan rempah berani dan daging yg dibancuh dgn air. Kacau rata sehingga naik minyak.
4. Masukkan buah tomato yg telah dimesin denngan air dan juga tomato puree . Biarkan sehingga lembut.
5. Masukkan kentang dan yogurt. Masakkan sehingga pekat dan naik minyak.
6. Masukkan buah tomato belah, cili merah dan cili hijau, bawang besar dan juga daun ketumbar. Rasakan garamnya.
7. Bila dah nampak layu boleh tutup api dan hidangkan dengan nasi beriani atau roti.




6 comments:

  1. bestnya...pics pun cantik2
    akak suka :)

    ReplyDelete
  2. owh nice picture...and classic recipe...ayu minta copy yer watie....:)

    ReplyDelete
  3. kak wattie, tun pun selalu godek2 fotopages kak lieza dr zaman2 kt uni lagi. dulu duk tgk resepi kak lieza je, skrg dh ramai org utk dirujuk ^^
    sedapnyer ayam beriyani.. xpernah lg dpt virus R nk wat. hihi

    ReplyDelete
  4. salam kak wattie..apa kabar?sedapnyaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. Kasihredha,
    Tkasih sudi singgah blog saya

    NoorMasri,
    Memang best nih..

    Ayu Syafieza,
    Silakan Ayu, resepi memang utk dikongsi bersama

    Tun Telani,
    Akak pun sama, klu tengok fp akak, kebanyakkan resepi Kak Liza

    Azatiesayang,
    Wsalam, alhamdulillah akak sihat2 saja Atie

    ReplyDelete