Monday, April 4, 2011

Chocolate Bottom Banana Square



Salam,
Apa khabar semua??? Harap semua rakan rakan berada di dalam keadaan sihat walafiat ya. Saya ni, macam biasalah, kalau ada N3 tu maknanya masih bernafas lagi lah...hahahah Alhamdulillah, saya sekeluarga sihat semuanya.

Semalam, jiran sebelah bagi pisang, buah tangan dari kampung. Kepala ni cepat aja terbayang pada Chocolate Bottom Banana Square yang masih belum dicuba, ketinggalan zaman betulla saya ni, kan?? Kek yang kecil comel dan femes seantero blog telah diilhamkan dari SINI



Alhamdulillah, kejadian kek ini lembut dan sedap rasanya. Saya gunakan loyang bercutter saiz 10x10in sebab tu aja yang ada alam stok di rumah. Selepas dipotong kecil kecil dapatlah 64 keping semuanya. Senang nak makan ,sekali ngap seketul. Anak anak semua suka sebab ada rasa coklat dan cip coklat sekalli.



Jangan tak tahu, untuk pose istimewa ini, saya gunakan barangan recycle iaitu raga telur yang saya jadikan koleksi. Jadila kan, nak beli pinggan mangkuk yang ribu ribans tu rasanya macam tak berapa nak mampu, jadi pakai ajala apa yang ada, jimatkan??

CHOCOLATE BOTTOM BANANA SQUARE
source : Rima
source : Nor Secubitgaram

Ingredients
1/2 cup butter - 113g
1 cup sugar ~ dari 1 cup tu k.nor buangkan 2 sudu besar
1 egg
1 tsp vanilla extract
1 1/2 cups mashed banana (about 3 medium bananas)
1 1/2 cups flour
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda
1/2 tsp salt - I used 1 tsp since i used unsalted butter
1/4 cup baking cocoa - barry callebaut
1 cup chocolate chips - i used both white and chocolate chips
*tabur almond nibs - ni K.Nor tambah

Method
1. In mixing bowl, cream butter and sugar. Add egg, vanilla, and bananas, beating thoroughly.
2. In a separate bowl, combine flour, soda, baking powder, and salt. Add to creamed mixture and mix well.
3. Divide batter in half. Add the cocoa to one portion of the batter. Spread that portion in the bottom of a greased 9 x 13-inch (I used 9x9) baking dish. Spoon remaining batter on top, swirling gently with butter knife if desired, and sprinkle with chocolate chips.
4. Bake at 170C for 30 minutes or until batter tests done with a toothpick or fork. Cool and cut into 24 squares



1 comment:

  1. Assalam kak wattie, CBBS ni memang sedap...nieza pun suka hari tu buat setgh loyang nieza mkn sorang jer..haha mana tak gemuk kan...hehe

    ReplyDelete