Wednesday, December 14, 2011

Pengat Labu Cha Cha


Salam dan selamat petang semua,

Petang petang begini pekena pengat labu cha cha sedap juga kan. Kalau di sebelah utara ni kita panggil serawa, serawa labu. Ini kali pertama saya buat serawa labu, selalunya saya buat pengat ubi kayu ataupun pengat ubi keledek merah, memang sedap tp jarang buat sebab tak berapa suka manis. Resepi ni saya ambil dari rumah CMG. Berkenan pula bila melihatkan kombinasi labu dan cha cha.

Masa pengat tengah mengelegak kat atas dapur, anak2 dah teruja dan asyik bertanya bila nak boleh makan. Hmmmm cam tu la, kalau ada resepi baru aja, begitulah reaksi anak anak saya.

PENGAT LABU CHA CHA

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 biji labu manis
100 gram bubur cha-cha
1 camca besar penuh biji sago, cuci dan toskan
100 gram gula melaka, potong kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
1 cawan air*(*dimasak hingga gula larut dan ditapis)
600 ml santan cair
300 ml pati santan
1 helai daun pandan, disimpul
Gula, jika perlu
1/3 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
Labu dikupas, kemudian didadu sederhana besar, cuci, tos dan bubur cha-cha direbus hingga lembut, toskan. Masukkan labu ke dalam periuk, tuang santan cair dan jika perlu tambah sedikit air. Masak hingga labu 1/2 empuk. Masukkan air gula dan daun pandan. Biar mendidih.
Tambah biji sago dan bubur cha-cha tadi. Masak hingga sago kembang, tuang pati santan dan biar mendidih perlahan. Tambah secubit garam dan rasa, jika kurang manis boleh tambah sedikit lagi gula pasir, kacau dan masak dengan api kecil hingga labu empuk tapi tidak terlalu lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan sebagai pencuci mulut.



Seda0 sangat rasa pengat ni, lemak2 manis gitu.

5 comments:

  1. tun suka makan pengat labu.. mmg sejuk2 hujan gini, makan pengat panas2.. mmg sedap!!

    ReplyDelete
  2. waduh kak wattie ada pengat labu lak kat sini....sedapnya. cha cha tu tak ada jual la kat sini kak..masa blk cuti hari tu lupa nk angkut bawa sini..hehe

    ReplyDelete
  3. Makanan macam ni buat kita teringat bulan puasa.Sedap.

    ReplyDelete
  4. akak biasa buat pengat labu je
    tp tak pernah campur dgn cha cha
    sure best

    ReplyDelete