Wednesday, December 14, 2011

Kari ikan Makcik, keropok lekor Ida dan kek karamel


Assalamualaikum dan selamat pagi semua,

Kari ikan ni pemberian jiran selang 2 rumah, saya panggil makcik aja. Masuk ni dah 2 kali makcik bagi kari macam ni. Memang sedap sesangat kari ikan hasil air tangan makcik. Sebenarnya makcik mengusahakan tender kantin dekat UiTM Seberang Perai, jadi hari hari la makcik anak beranak memasak berbagai jenis lauk pauk. Dulu masa saya bekerja, pernah juga cater lauk pauk tengahari dari makcik, tp bila dah jadi surirumah dan memasak sendiri, takderla amik lagi.


Hubby suka sangat ngan kari ni, bila dia rasa aja dah puji melambung tinggi...hmmmm keciknya rasa hati ni, macamla kita masak tak sedap sangat huhuhu......Kita pun kenala mengaku juga yg kari ni mmg sedap sesangat dan saya pun suka banget. Orang lama masak tentula sedapkan, kalau tak takkanla mereka boleh dpt tender kantin, yer dak.

Yang ini pula keropok lekor pemberian Ida, jiran sebelah rumah. Ida sekeluarga bercuti cuti Malaysia ke Kelantan baru baru ni. Dia belikan kami keropok lekor basah dan kering. Yang ni yang basah selepas digoreng, yang kering dah habis digoreng dan dimakan dek anak anak, sedap sangat kata mereka.

Keropok lekor basah ni anak ketiga saya, Aiman yang beria ia nak potong dan goreng. Dia kata nak potong nipis nipis biar garing dan rangup bila dimakan. Tapi saya pulak suka potong tebal tebal macam yang selalu beli kat gerai. Hmmmm tak kisahlah camana potong pun asalkan boleh dimakan. Jadi, kat atas tu ialah hasil kerjatangan anak ketiga saya Aiman, pandai jugak dia menggoreng.

Puas juga saya memikir apa nak buat sebagai membalas bekas makcik dan Ida. Akhirnya, kek karamel menjadi pilihan. Dah pernah buat sekali tak lama dulu, tapi tersilap teknik sikit sebab tertinggal mentega. Haaa....hari ni cuba buat kali kedua. Alhamdulillah, menjadi walaupun rupa parasnya tak seayu dan secantik mana.

Rasanya ramai yang telah mencuba resepi ni, merata rata ada tayangan amal. Asalnya adalah sumbangan Pn Munira Baharom, tapi saya cp dari rumah Anna Qawina. Kalau nak tengok hasil kerjatangan Anna, bolehla singgah kerumahnya ya, dah jadi tokey kek karamel pun dia, hehehe. Tkasih Anna ya dan izinkan akak perpanjangkannya kat sini pula.

Kek Karemel :

Bahan2:

(A)-Gula Hangus
2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
*tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)
Ketepikan dulu

(B) - Bahagian Atas
1/2 tin susu cair ...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
70 gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur...(kalau tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur)
1 sdb tepung kastard

(C) - Lapisan Kek
140 gm tepung gandum
70 gm gula kastor
3 bj kuning telur
135 ml air biasa
1 sudu teh baking powder
45 ml minyak msk
2 sdb susu pekat manis

(D) Merinque
6 bj putih telur
70 gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar

Cara membuatnya:
Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi... Tapis supaya tidak berketul2..ketepikan.
pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.
pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh...
campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..
masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang
Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...
Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2.
**Untuk jadikan kek beralun kasih tu, setiap lapisan adunan, taburkan serbuk koko yang diayak di serata adunan, lagi tebal lagi cantik & jelas.. kemudian letakkan ;lagi adunan seterusnya, ratakan perlahan2 agar koko tidah berganjak & bercampur dgn adunan kek, buat sampai habis & lapisan atas sekali tak payah letak koko..kemudian bakar double boil** boleh tgk kat blog Kak Yatie..ada ditunjukkan cara2nya


Saya bahagi dua adunan ni dan bakar dalam loyang segiempat tepat. Yang ni nak bagi makcik, siap terbalikkan dalam pinggan makcik. Alamak, melekat sikit kat loyang, jadi bila diterbalikkan tercacat la sikit rupanya.

Yang ni pula nak bagi kat Ida, letak dalam bekas plastik cam ni. Laaaa....melekat jugak, iyalah kan satu adunan, kalau dah satu melekat mesti yg kedua pun melekat jugakkan. Takpa, lain kali kita cuba adjust mana mana yang patut.

Terimakasihla bebanyak diucapkan buat Makcik dan Ida yang selalu bagi macam macam kat saya sekeluarga, saya amat menghargainya. Walaupun mereka tidak mengharapkan apa apa, tetapi biasalah adat kita orang melayu, mesti nak berbalas pinggan kan, kalau tak dibuat terasa macam tak seronok pula. Bak kata pepatah, orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita merasa yer dak. Syukur alhamdulillah ke hadrat Illahi kerana saya dikurniakan jiran jiran yang sangat baik dan serasi walaupun saya agak kurang berkomunikasi. Sebelum berpindah ke rumah ini dulu pun, saya selalu berdoa agar diberikan jiran jiran yang serasi dan baik. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan olehNYA. Walaupun jiran2 silih berganti namun semuanya baik baik belaka, baik di sebelah kiri ataupun di sebelah kanan, maupun jiran di belakang rumah. Semuga keserasian ini akan berterusan buat selama-lamanya.

4 comments:

  1. salam watie...
    ucu pn pernah buat sekali c/karemel tu tp x jadi..insyaallah akan ucu cuba buat sampai jadi...

    seronokkan dpt jiran yg memahami n menghormati sesama jiran...

    ReplyDelete
  2. salam watie...bestnya kari ikan tu, pekat jer kuah dia...terliuq ni...hihiih

    ReplyDelete
  3. Assalam kak Wattie
    wahh, sedapnya kari ikan tu..ingatkan ade resepi tadi tu yg cepat2 mai sini tu..kek karamel tu pun gebu jer..ntah bila lah nak buat

    ReplyDelete
  4. salam kak wattie ..

    dah jadi dah tu kek karamel ..comel doh.. dah gebu tu .. tapi kena baiki sikit kat karamel tu hihi... kari ikan tu nampak sodapppp je...

    ReplyDelete