Saturday, May 28, 2011

Sup Ayam Sayur Campur


Salam semua,
Ni menu semalam. Sebenarnya selalu buat sup ayam untuk anak kecil saya. Resepinya sama macam kat kotak kiub ayam Knorr, tapi saya cuma letak ubi kentang saja dan taburkan dengan daun bawang dan daun sup. Tak pernah pun terfikir nak letak sayur sayuran campur yang lain. Tetiba bila terpandang resepi ni di rumah seorang blogger, jadi teringin la pulak nak mencuba. Masa tu saya tak salin pun resepi ni, tak ingat pulak kat mana saya tengok. Jadi, untuk sup hari ni saya tambahkan sedikit sayur sayuran seperti lobak merah, bunga kobis, ubi kentang dan batang saderi. Hasilnya, memang sedap sangat.

Resepi ni saya salin semula dari kotak kiub ayam Knorr

SUP AYAM SAYUR CAMPUR

Bahan bahan
2 cm halia dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
300gm isi ayam - dibuang kulit dan potong 4 bahagian
175 liter air
1 kiub pati ayam Knorr
1/2 st garam
1/4 st serbuk lada sulah
3 cawan sayur-sayuran pilihan (kentang, lobak merah, saderi, bunga kobis, cendawan, kobis dll) potong dadu
2 st minyak

Cara-cara
1. Panaskan minyak. Tumis halia dan bawang putih hingga perang keemasan. Masukkan ayam dan masak selama 5 minit. Tambah air, kiub ayam Knorr dan bahan perasa. Biarkan mendidih, renih selama 10 minit hingga ayam empok.

2. Tambah sayur-sayuran. Mula mula masukkan lobak merah dan kentang. Selepas 10 minit, masukkan pula sayur sayuran yang lain. Masak lagi 5 minit. Alihkan dari api dan hidangkan panas panas.


4 comments:

  1. Assalam,

    sedapnyer....cantiklah foto sup nih...kecur ayaq lioq.

    http://lautkasih.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. akak suka makan sup sayur ni begitu saja tanpa nasi...best

    ReplyDelete
  3. sedapnya kalau dapat hirup kuah tu panas-panas...slurppp!..:)

    ReplyDelete
  4. Mamawana,
    Wsalam. Cantik dan sedap Wana.....

    Kasihredha,
    Saya pun macam tu jugak, hirup panas panas

    Nieza,
    Mau berpeluh tu Nieza

    ReplyDelete