Tuesday, May 24, 2011

My first 2 tiers wedding cakes


Salam buat semua,
Hari ni takder cerita lauk pauk ya. Tapi saya nak tayangkan kek perkahwinan bertingkat pertama yang saya hasilkan. Hari Sabtu yang lepas tanggal 14 Mei 2011 adalah hari bahagia buat Azilah dan Asrul yang melangsungkan perkahwinan mereka. Saya berkesempatan buat kek perkahwinan untuk anak saudara sebelah hubby saya ini. Sebelum ni, Azilah dah pernah menempah kek untuk hari pertunangan beliau. Saya beranikan diri mencuba wedding kek ini walaupun belum pernah membuatnya sebelum ini. Kalau tak dicuba, mana tau tahap kemampuan kita yer dak?. Mujur juga Azilah dah beritahu awal awal lagi, senang kerja dibuatnya, tak kelam kabut.


Bunga bunga rose dari gumpaste...... Saya mengambil masa separuh hari untuk menyiapkan hanya 7 kuntum bunga rose ini. Cubalah anda tengok hasilnya, ok tak??? Patutlah kek yang dihiasi fondant dan gumpaste begitu mahal harganya di pasaran. Teknik pembuatannya mengambil masa yang agak lama dan perlukan ketelitian serta minat yang mendalam. Kalau yang tak der minat tu, alamat ke dinding la jawabnya fondant tu dicampakkan. Saya pun hampir hampir saja berputus asa pabila bunga2 gumpaste yg dibuat tidak begitu menjadi, renyuk dan buat lagi dan lagi....... tetapi alhamdulillah, minat saya mendorong saya untuk tidak berputus asa, dari situlah timbulnya kerajinan.

Warna warna pastel yang lembut mengikut warna tema majlis, biru dan putih.


Nak tau macamana perasaan saya ketika membuat kek ni??? Berdebar debar mengalahkan pengantin baru, hehehe. Begitulah keadaannya, setiap kali saya menerima tempahan, dan tiba hari membuatnya, perasaan saya sentiasa berdebar debar, macam macam yang bermain di kepala ni, rasa was was, teragak agak, takut tak memenuhi citarasa pelanggan. Tetapi, perasaan itu akan hilang dengan sendirinya apabila saya selesai menyiapkan tempahan tersebut dan sampai ke tangan pelanggan dengan selamat. Malahan timbul pula satu macam kepuasan yang begitu sukar untuk digambarkan. Alhamdulillah, debaran seperti ini membuatkan saya lebih berhati hati dan membuat persediaan awal sebelum memulakan tugasan.


Jadi, beginilah wedding cake pertama saya. Masa ni tak siap lagi, amik gambar siap siap sebab takut nanti bila dah complete, malam la pulak, gambar selalu jadi tak clear. Saya menggunakan teknik steam buttercream. Dah lama benar saya belajar teknik ni, tapi baru hari ni saya berkesempatan untuk menpraktikkannya. Alhamdulillah, percubaan yang tidak begitu menghampakan. Bunga bunga rose pula saya buatkan dari buttercream dan sedikit bunga gumpaste sebagai hiasan memenuhi kek perkahwinan ini.

Buttercream roses.

Cupcakes pun ada juga........ ya la, kalau dah ada bulan mesti ada bintang bintang di sekelilingnyakan.....baru la menarik. Tapi kan....ada juga kejadian yang benar benar mencabar kewibawaan saya, hubby bagi terbalik lak cuppies bila letak dalam kereta. Sedihnya hati saya Tuhan saja yang tahu, sehari suntuk saya menyediakannya, tetiba terbalik la pulak, lama jugak saya termenung.... Tapi mujurlah tak banyak yang rosak, masuk ke dalam rumah semula dan deco kembali seadanya.

Keesokkannya, sewaktu saya menghadiri kenduri, kek tak dipasang lagi, jadi tak dapatlah saya mengambil gambar kek bertingkat tingkat, mengikut kata ibu Azilah, acara potong kek akan dibuat pada sebelah malam, pengantin pun nak tukar pakai pakaian gaun malam sebelum potong kek tu. Jadi, cuma gambar2 ini sajalah yang tinggal sebagai kenangan.

Yang ini pula gambar2 yg diambil sewaktu proses pembuatan kek tersebut. Rasa rasa kenai tak apa benda ni?? Ni lah dia dasar bunga ros yang mesti dibuat sebelum membentuk kelopaknya.

Bunga bunga kecil untuk diletakkan di atas cupcakes. Suka saya membuat bunga ini, cute sangat.....


Antara gambar hantaran yang sempat saya snap.

6 comments:

  1. wow! Gorgeous cake!took my heart away!

    ReplyDelete
  2. Wattie....cantiknya....teringin nak buat deco kek cam ni...tapi tak de kemahirannya dan lum cukup berani nak cabar diri sendiri...he he....memang puas hatikan bila tgk hasil kejetgan kita sendiri menjadi...tak terucap ngan kata2 lah....
    Thumbs Up utk Wattie....:)

    ReplyDelete
  3. Assalam kak wattie,
    waduh cantiiknya deco kek akak tu..
    sama macam kita dulu bila pertama kali buat cupcake untuk wedding...anak kita terpijak a few cupcakes..kita sampai nangis sebab stress sangat..
    ni nanti bulan 6 ada lagi order, so basically 2nd time buat untuk wedding tak tahulah macam mana nanti tu..huhu

    ReplyDelete
  4. Assalam kak wattie, memang mabeles la kek tu kak....cantik sgt nieza suka warna biru putih tu...akak memang ada senila mendeco..:)

    ReplyDelete
  5. Sarah,
    Nice to see u back here again..... thanks for ur comments ya

    Cik Cek,
    Tkasih Cik, Sayapun belum cukup kemahiran sebenarnya, tapi beranikan diri mencuba juga, klu tak sampai bilapun tak terbuat hehehe

    Ayu,
    Wsalam. Tkasih ya. Itulah, mesti nak terjadi juga suatu peristiwa yang tak terduga, tp alhamdulillah semuanya dpt diatasi.

    Tak sabar nak tengok hasilan wedding kek Ayu pula.......

    Nieza,
    Wsalam. Tkasih ya, comment membina semua amat bermakna buat Kak Watti.

    Jay,
    Hi Jay, tks for ur lovely comments.

    ReplyDelete