Tuesday, May 1, 2012

Kek Karamel Aezi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, 
Kek karamel tempahan Aezi.  Terimakasih ya Aezi. Aezi telefon pagi dan beritahu nak tempah kek untuk petang. Huwaaaaa camana tu, rasa cam tak sempat la pulak. Kata Aezi, dia terlupa hari tu hari lahir anaknya dan anaknya nakkan kek karamel seperti yang Aezi pernah tempah sebelum ni, sedap katanya.
Untuk tidak menghampakan, kita pun godekla apa yang patut. Malangnya hari tu hari yang tak berapa nak menjadi. Mula mula bakar sebiji, bila dikeluarkan karamelnya melimpah ruah sebab tak masak....huhuhu....naperla jadik cam ni. Bila dilihat semula pada oven kat mana silapnya, rupanya saya tersilap set oven, saya setkan pada suhu 130C sedangkan sepatutnya 180C, mana nak masaknya, huhuhu.....dalam hati dah berdebar debar, sempat ker kalau nak bakar sekali lagi.
Kita pasrah dan buat lagi sekali, alhamdulillah yang ni menjadi, cuma karamelnya aja tak berapa nak sekata.
Kemudian kita bakar lagi sebiji. Huhuhu....siapa kata orang yang macam kita ni buat kek selalu menjadi, terkadang tu ada jugak yang tak menjadik. Kali ketiga pulak, karamelnya melekat kat loyang. Ni lah dia kecacatan yang saya maksudkan itu. Tengok jam kat tangan masa dah kian suntuk, tak sempat nak bake semula, jadi kita terpaksa hantar jugaklah kek ini, dan menerangkan kepada customer duduk perkara sebenar. Sebarang reaksi positif ataupun negatif mesti dihadapi dengan hati yang terbuka.
Alhamdulillah, Aezi sangat memahami, walaupun kek tak berapa nak cun, namun Aezi tetap menerima dan faham situasi saya, terimakasih banyak ya Aezi. 


Kesimpulannya, beginilah kejadian kalau menerima tempahan di saat saat akhir, kelam kelibut kita dibuatnya. Masa ni jugalah kejadian kejadian yang tak diingini sering berlaku. 

Saya letakkan juga gambar gambar kek ini di sini sebagai kenangan. Tak manislah jika kita asyik menayangkan kek yang menjadi aja, sedangkan yang tak menjadi kita sembunyikan. Sebenarnya, ini juga merupakan satu proses pembelajaran yang sangat berguna buat saya. Apa apapun terimakasih banyak di atas sokongan anda semua.

1 comment:

  1. Assalam kak wattie
    kek karamel nilah yang kita belum berani mencuba..
    takut nak buat, especially part karamel dia tulah..tapi mesti nak buat satu hari nanti..

    betul tu kak..kadang2 apa kita buat tak semestinya semua yang jadi..memang kita belajar dari kesilapan dan dari situlah kita tahu macam mana nak adjust kek2 seterusnya..:)

    ReplyDelete