Wednesday, January 26, 2011

Marble Chocolate Banana Cake



Salam semua,

Semalam mertua jiran sebelah bagi pisang, pisang emas, banyaknya sampai bersikat sikat. Kita pun ambikla, rezeki, yer dak. Pisang tu ada yang dah masak dan ada juga yang masih hijau. Dalam kepala ni dok berkira kira apala aku nak buat dengan pisang yang banyak sangat ni, kalau nak makan begitu saja mesti tak terabih. Makcik kata sedap kalau dibuat lengat, manala aku tahu camana nak buat lengat. Kata makcik lagi buat kek pisang pun sedap juga. Jadi saya pun kata la nanti saya buat kek pisang, kalau jadi saya hantar kat makcik, klu tak jadi saya tak hantar hehehe. Sebelum ni sy pernah buat dan hantar dan mereka kata sedap.



Esoknya tu, nak buat kelainan sikit, cari resepi kek marble yang melambak kat dalam tenet. Lepaih tu tukar jadi kek pisang marble cam yang orang lain dok buat tu. Hari tu ada nampak kat rumah AnnaQawina resepi dari dapur Ayu Curlybabesensation dia menggunakan resepi Soft Marble Cake tuk buat kek marble pisang cam tu.

Jadinya, eksperimen saya kali ni adalah dengan mengambil resepi Chef Zubaidah untuk "membananakan" kek tu. Alhamdulillah, memang sedap sangat jadinya kek pisang tu. Saya kurangkan sukatan gula kepada 180 gm sahaja dan susu pekat saya tak letak. Pisang pula saya letak dalam 250gm lebih kurang 5 biji pisang emas kecil2.



Tak sangka saya resepi ni menjadi dan yang paling penting ianya sangat sedap, dan sangat lembut………rupanya pun sweet.. Nanti lain kali saya akan pakai resepi ni lsgi…..alhamdulillah, percubaan yang tidak mengecewakan. Di bawah ni saya salin balik resepi istimewa itu. Terima kasih ya Chef.

Marble Choc Banana Cake

Bahan-bahan:
250g tepung naik sendiri - saya guna tepung gandum
1st baking powder
200g gula castor
6 biji telur
1 sb ovellette
2 sb susu pekat manis - saya tak letak
50 g susu cair / air - saya letak low fat milk
90 g minyak / 175 g butter cair - saya letak marjerin cair
1 sb choc emulco

Yang ini Kak Wattie tambah
250gm pisang emas dilecek (lebih kurang 5 biji)

Cara-cara:

1) Pukul semua bahan kecuali minyak hingga gebu dan pekat.
2) Masukkan pisang dan gaul perlahan. Last masuk minyak. Gaul guna spatula/whisker.
3) Ambil 1/4 adunan dan campurkan dengan coklat emulco.
4) Marble ikut suka.
5) Guna acuan 10 x 10inc - 175 c - 25 min @ hingga masak

1 comment:

  1. Assalam kak wattie, sedapnya kek bubuh pisang ni kak...rasa mcm nk ngap jer kek ni...hehe

    ReplyDelete