Saturday, August 29, 2015

Resepi Congo Bar Terlajak Larissss

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Yg Ke 58 diucapkan kepada semua.  Semuga kemerdekaan ini akan dapat terus kita kecapi dan kekalkan sehingga ke akhirnya, in sha Allah.  Bersama samalah kita mendoakannya.



Ini kudapan enak kami pada suatu petang yang dingin tapi.  Hujan renyai renyai gitu, tapi bukan hari ini ya.  Lepas seketul, seketul yang dijamah, tak terasa entah dah berapa ketul masuk ke dalam mulut.  Memang sedap sebagaimana yang diperkatakan oleh mereka mereka yang telah mencubanya.  Keluarga pun suka.


Untuk kepingan congo bar kali ini, disamping chocolate chips dan badam hiris, saya juga menambahkan buah buahan campuran ke dalamnya.  Alang alang stok buah buahan campuran masih ada di dalam petisejuk, lebih baik digunapakai sebelum menghampiri tarikh luput.


Beberapa tahun yang lalu saya pernah mencuba bar comel ini.  Boleh lihat di SINI untuk resepinya.  Rata ratanya,  kebanyakkan orang menggunakan resepi yang sama samada dalam bahasa Inggeris ataupun yang telah dialihbahasakan.  Walaubagaimanapun, saya letakkan lagi sekali resepinya dalam Bahasa Melayu pula untuk rujukan di masa mendatang.  Terdapat sedikit pengurangan dari segi kuantiti gula dan cip coklat.  Apa apapun terletak pada selera masing masing.


CONGO BARS

Bahan bahannya
315 gm tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter
320 gm gula perang - boleh kurangkan
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
250 gm chocolate chips
1 cawan kacang pecan atau apa2 kekacang - optional
Kepingan badam untuk taburan - optional


Cara caranya
1.  Ayak tepung, baking powder dan garam dalam bekas besar dan ketepikan.
2.  Dalam bekas yang  berlainan,  campurkan gula perang dan mentega sambil dikacau rata sehingga butter larut.
3.  Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar sebati.
4.  Masukkan esen vanila.
5. Masukkan tepung , baking powder dan garam yang telah di ayak.   Gaul rata. 
6.  Akhir sekali masukkan chocolate chips dan kekacang.  Gaul sempurna.


7.  Tuangkan adunan kedalam tin pembakar ukuran 13 X 9 @ 10 x 10 yang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas minyak.  Boleh juga digunakan loyang 12 x 12 bagi mendapatkan hasil yang lebih nipis dan rangup.
8.  Ratakan permukan adunan dan taburkan kepingan badam dan chocolate chips jika suka sebagai hiasan.
9.  Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan atasnya kuning keemasan. Jangan terlebih bakar.









No comments:

Post a Comment