Friday, December 24, 2010

Cristang Debil Chicken



Salam semua,
Tu dia namanya resepi kali ni, Cristang Debil Chicken, sempoi semacam jer. Resepi dari Majalah Keluarga keluaran tahun 2004 sumbangan Hotel Summit. Nampak gambar dalam majalah bukan main cantik lagiii, maklum la juadah disediakan oleh Chef Chef Hotel ternama. Tapi bila melihatkan bahan2 dan kuantiti yang diperlukan, bergerun jugak rasanya.

Seingat saya la, dulu dulu bila habih jer baca majalah keluarga tu, terus simpan dalam lemari, tak terasa langsung nak try apa apa pun resepi yang ada. Maklum la zaman kita muda dulu mana ada tenet tenet cam ni, cepatnya masa berlalu, teknologi pun dah bertambah canggih. Kalau terasa nak makan apa, tekan aja pc, tak payah baca majalah dah, baca aja blog blog insan insan prihatin yang sudi berkongsi resepi menarik kat sini, hmmm dah leh jadi chef kat rumah sendiri, bertuahkan budak budak zaman sekarang.




Nak tahu ka rasa dia camana? Tu dia resepi kat bawah, akak dah salin balik dari majalah tu, masak ler, baru tau camana rasa ummmphhh dia.. keh keh keh....

CRISTANG DEBIL CHICKEN

Bahan bahan A
Seekor ayam dipotong 20 bahagian
10 gm biji sawi - saya letak 5gm jer
20 gm serbuk ketumbar - saya letak 10gm jer
400 gm ubi kentang dibelah dua - saya letak 300gm jer
30 gm cuka putih - saya ganti limau kasturi
50 gm gula
sedikit garam dan lada sulah

Bahan B - dikisar
200 gm bawang merah - saya letak 150gm
50 gm serai - saya letak 100gm
150 gm lengkuas - tak letak sbb tak der
100 gm buah keras - saya letak 50gm
200 gm cili kering - saya letak 150gm
50 gm kunyit hidup - saya letak 40gm
150 gm bawang putih - saya letak 50gm
60 gm halia - saya letak 50gm
100 gm cili merah - saya letak 80gm

Cara-caranya

1. Tumis bahan B yang telah dikisar sehingga naik bau.
2. Masukkan biji sawi dan serbuk ketumbar.
3. Campurkan sedikit air jika terlalu pekat.
4. Masukkan ayam diikuti ubi kentang, cuka dan gula
5. Bubuh sedikit garam dan lada hitam.

2 comments:

  1. nampak sedapp ayam tu, nnti nk try wat la...

    ReplyDelete
  2. KWattie to Mas
    Try la buat dan rasai keenakkannya.....

    ReplyDelete