Thursday, September 24, 2015

Best Ever Congo Bars Recipe / Resepi Congo Bar Terbaik

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera semua,
Inilah dia hasilan dari jagung yang saya tuai tempohari.  Saya buatkan Congo Bar berjagung manis.  Alhamdulillah, percubaan yang tidak sia sia, berbaloi rasanya mencuba resepi ini.    Rasanya sangat sedap!  Terimakasih banyak diucapkan kepada penyumbangnya.  
Jika dibandingkan dengan resepi yang telah saya cuba sebelum ini, ternyata yang ini memberikan lebih kepuasan untuk dinikmati.   Teksturnya lebih  lembut, lembab dan lemak manis, apatah lagi saya hidangkan sewaktu masih panas panas, tak sabar pula rasanya saya nak makan.
  Anak saya yang menjamahnya pun memberikan komen yang positif.   "Mamaaaaa, sedaplah kueh ini, nanti mamaaa buat lagiiiii",  sambil mulut tak henti henti mengunyahnya, lepas seketul, seketul masuk ke dalam  mulut kecilnya.



SWEET CORN CONGO BARS  
(maaf, tertukar namala pulak)
Sumber  :  KG 

Ingredients 
250g butter, I use President salted, soft
1 3/4 cups light brown sugar(330gm)
1 1/2 tsp vanilla
3 large eggs, weighing about 60g each
a pinch of salt

2 1/2 cups of self raising flour (320gm)
1 cup callebaut 54% cocoa choc buttons (choc chips)
1 cup bittersweet ghirardelli choc buttons 
extra imported store bought choc buttons to spread on the batter


(I added 1 cup of fresh sweet corn and 
3tbsp of fresh milk) 

Method 
Using a wooden laddle mix butter with sugar and vanilla until all the butter disappears in the sugar. Add eggs one by one. Mix and please do not cream the eggs. Add the sifted flours in 3 additions, fold them in and not stir the batter. Mix the choc buttons and spread in 12x12in tin. I usually top with more chocolate chips and bake in a preheated oven at 160C for about 18 minutes.



Saya membakarnya pada suhu 165C selama lebih kurang 30 minit dan inilah hasilannya.










No comments:

Post a Comment