Friday, May 7, 2010

Kek Nenas Terbalik (Upside down pineapple cake)



Salam semua,
Hari ni masak paceri nenas untuk hidangan tengahari. Ada pulak lebihan nenas, jadi tak mau membazir, maka saya pun buatlah research kot kot ada kek nenas. Alhamdullilah, hasil carian saya menemui kek ini. Apalagi cuba, try, test la jawabnya. Saya cuma buat setengah adunan sahaja takut tak jadi. Hasilnya, beginilah rupa kek saya. Disebabkan saya menggunakan nenas fresh dan bukan dari dalam tin, maka sirapnya pun tiadalah. Maka, bagi menggantikan sirap saya guna low fat milk. Tekstur kek ni memang lembut dan rasanya juga sedap. Terima kasih kpd Pn Akma Myresepi.

KEK NENAS TERBALIK (UPSIDE DOWN PINEAPPLE CAKE)

Bahan-bahan ( 1 biji )
250g mentega
200g gula pasir
250g tepung kek (self-raising)
5 biji telur gred A
1 camt esen vanila
1 tin nenas dalam tin (bulat), 5 camb sirap nenas dimasukkan dalam adunan kek
Ceri merah dan hijau secukupnya

Cara-cara :-

1. Lenser loyang kek dengan mentega.
2. Susun nenas pada dasar loyang. Isikan ceri pada lubang nenas.
3. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul sehingga kembang.
5. Masukkan esen vanila dan 5 camb sirap nenas ke dalam adunan.
6. Masukkan tepung kek. Gaul sebati.
7. Tuang adunan ke dalam loyang berisi nenas dan ceri tadi. Bakar pada suhu 180C selama 30-35 minit, sehingga kek masak.
8. Sejukkan kek baru lah diterbalikkan ke dalam serving plate.

No comments:

Post a Comment