Sunday, March 28, 2010

Pancake






Pancake ni pula saya buat untuk sarapan pagi anak-anak. Ini adalah kali kedua saya membuatnya. Kali pertama, saya ikut betul-betul resepi dan cara-caranya. Tak banyak yang diperolehi daripada satu adunan lebihkurang 8-10 biji sahaja. Kali kedua saya bancuh lebih sedikit iaitu dua kali adunan dan banyak jugala yang saya dapat. Kali ni saya buat dengan cara saya yang tersendiri (ni cara orang malas dan nak cepat siap ). Saya campurkan kesemua adunan dan blendkan sekali, tak perlu mengacau lama-lama, adunan pun tak bergentel. Lepas tu saya gunakan acuan pembakar roti untuk membakarnya, sungguh mudah, alhamdullilah. Dan rupanya pun boleh tahan, lihatlah hasilnya kat bawah tu. Anak-anak saya semua menggemarinya kerana saya letakkan strawberry jem sekali, siap pesan suruh buat banyak sikit di lain kali.

PANCAKE

Bahan-bahan
115gm tepung gandum
1 st (5ml) soda bicarbonate
1 st (5ml) krim tartar
25gm butter
1 biji telur
150ml susu segar
1 sb gula
secubit garam

Cara-cara
1. Campurkan tepung, soda dan krim tartar.
2. Rub in butter sampai berderai macam serbuk roti. Jangan digaul terlalu lama nanti berketul macam doh.
3. Lubangkan tepung di tengah2nya. Gaulkan telur (dipukul dulu sikit) dan susu.
4. Tuangkan sesenduk adunan ke atas kuali pancake yang panas dan di lenser dengan sedikit minyak.
5. Masak sehingga ada buih2 udara dan tunggu sehingga buih2 itu pecah baru diterbalikkan.
6. Hidangkan panas dengan sirap favourite anda spt maple syrup, honey, butter atau ice cream.

No comments:

Post a Comment