Friday, October 12, 2012

Rendang Pedas Rembau


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, 
Selang sehari dua, mesti ada lauk ayamkan, hehehe.  Apa nak buat, memang dalam seminggu tu mesti masak lauk ayam 2 kali.  Hari hari lain selang selikan dengan ikan, udang, sotong, telur dll,  Kadang kadang buat juga set hidangan macam nasi ayam ker, nasi beriani ker.  Resepi lauk lain jarang masuk n3 sebab menggunakan resepi yang sama berulangkali, resepi pun dan ada kat dalam blog, nanti boring pulak orang nak melihatnya.  

Oklah kita ke resepi untuk kali ni ya.   Resepi ni dah berkurun lamanya di salin, tapi terlupa copy link asalnya, tapi saya ingat sangat dari dapur CMG .  Terimakasih banyak ya Cik Mat.

RENDANG PEDAS REMBAU 

BAHAN-BAHANNYA :-) 
1.8 kg ayam kampung, dipotong sederhana besar 
2 inci halia + 5 ulas bawang putih = ditumbuk halus 
500 ml pati santan* 2 liter santan cair*(*dari 2 biji kelapa) 
4 helai daun kunyit, mayang halus 
2 helai daun limau purut (optional) 
1 camca besar gula melaka 
2 camca besar kerisik 
3 keping asam gelugor 
Garam secukup rasa 
3 inci halia tua* 1 inci kunyit hidup* 15 batang serai, hiris halus* 2 genggam cili padi hijau*(*dikisar halus)


CARA MEMBUATNYA :-) 
Sehari sebelum memasak rendang, ayam tadi dicuci bersih, cucuk2 dengan garfu dan perap bersama halia + bawang putih tumbuk dan sedikit garam. Simpan dalam peti sejuk. Dalam kuali, masukkan ayam tadi bersama bahan kisar halus, gaul rata dan masak dengan api perlahan hingga ayam sedikit kecut. Tuang santan pekat dan juga santan cair. Kacau rata dan biar mendidih. Bila kuah pekat. Tambah kerisik, gula melaka, daun limau purut (optional), garam (yang ni kena jaga2, kalau tak rendang jadi masin bila kering) dan asam gelgor. Kacau rata, dan terus memasak hingga rendang hampir kering. Jika ayam masih belum lembut, tambah air panas secukupnya dan terus memasak hingga ayam lembut. Akhir sekali masukkan hirisan daun kunyit, gaul rata dan boleh diangkat.


KAEDAH MEMASAK MENGGUNAKAN "PRESSURE COOKER" :- 
Masukkan ayam, bahan kisar halus, daun limau purut (jika guna) dan sedikit garam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang pati santan dan tambah sedikit lagi santan cair (jangan isi banyak2 santan, cukup sekadar menutup ayam tadi). Kacau rata dan tutup periuk tekanan. Didihkan hingga bunyi "berdesir" kedengaran. Kecil kan api dan terus memasak 20 - 25 minit. Kemudian angkat periuk tadi dan letak bawah air paip mengalir untuk menyejukkan periuk. Bila tiada lagi bunyi desiran, buka periuk dan alihkan ke dalam kuali. Masukkan kerisik, asam gelugor, gula melaka dan sedikit lagi garam jika perlu. Masak seperti biasa hingga rendang kering. Tambah hirisan daun kunyit, gaul rata dan boleh matikan api. Kering atau lembap rendang tadi terpulang pada citarasa masing2.....Lagi satu, teknik penggunaan "pressure cooker" bergantung pada jenis periuk yang anda miliki..

Selamat Mencuba. 

2 comments:

  1. salam Kak watie,,,waaa...sedap rendang ni..rya aji nanti bleh cubaaa..

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah. Sedap nmpk rendang podeh tu... ilike!

    ReplyDelete