Wednesday, August 3, 2011

Chicken Chop Special

Salam buat semua,
Apakhabar? Dah fikir nak masak apa untuk hidangan berbuka hari ni? Apa kata cuba pulak western food ni, pasti tidak menghampakan.

Sebenarnya ni hidangan sebelum bulan puasa, dibuat pada hari Sabtu sebagai memenuhi permintaan anak bujang saya. Entah mengapa hari tu, bila pulang dari asrama, tetiba tengah malam Ammar dengan senyum simpulnya mengatakan keinginannya untuk makan chicken chop, hairan pulak saya dibuatnya. Minggu tu tak buat lagi, tapi bila minggu berikutnya dia menyuarakan keinginan yang sama, maka saya pun tak sampai hati untuk tidak menunaikan permintaannya. Saya ni kalau bab makan makan, apa saja yang direquest oleh anak2 dan hubby, kalau saya termampu insyaAllah akan saya tunaikan.

Bila dah bercadang nak buat, takkan nak buat untuk Ammar sorang sajakan, nanti yg lain tertelan air liur pulak menengoknya, harus kena buat lagi. Jadinya, saya pun buatlah sorang satu set, cuma untuk sikecil tu dia kenalah share dengan mamanya hehehe....... Jom kita tengok hasilnya.....

Saya buat 2 versi sebenarnya, satu saya salut dengan tepung gandum dan satu lagi saya salut dengan breadcrumb. Dua dua pun sedap.

Sebelum masuk ke mulut, kita hiriskan sedikit dahulu untuk melihat bagaimana rupa kat dalamnya.....lepas tu bolehla ngapppppp.....

Yang ni pulak my favourite, mixed vegetable menggantikan coleslaw.....saja saja saya tambah sendiri, kalau bagi semangkuk kat saya pun habis saya makan......hehehe. Caranya senang aja campurkan mixed vege dengan mayonaise, tambah sedikit susu pekat dan juga lada sulah, fuhhhh... pekena pulak dengan salad dan tomato yang jadi hiasan chicken chop tu.....best giler....

Pelengkap chicken chop, kentang goreng (fries) yang dihidangkan panas2, penuh dengan kerangupan pastinya menyelerakan.


Resepi ni saya ambil dari Mesra.Net. Terimakasih ya.

Chicken Chop
Sumber: Majalah Wanita November 1999

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (diambil peha dan dada)
1 biji telur
1 biji tomato
1 helai daun salad
Sedikit daun pasli
Sedikit lada sulah
20 gm potato chip (digoreng)
20 keping biskut tawar (dikisar halus)
Sedikit Lea & Perrin atau tepung ubi (untuk disapu pada ayam)
1 biji lada buah
1 biji bawang besar
2 sudu besar sos cili
½ batang lobak merah
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos lea & perrin
2 ulas bawang putih (dicincang halus)

Cara:
Gaulkan ayam bersama lada sulah, lea & perrin. Kemudian gaul rata menggunakan tepung ubi. Pecahkan sebiji telur dan celupkan ayam. Salutkan biskut tawar yang telah dikisar ke ayam. Goreng ayam hingga kekuningan dan angkat. Masakkan sos selama satu minit. Hidangkan.

Tengahari tu tak masak nasi, jadi mat salleh sehari. Semua dapat sorang satu set, jadi tak payahlah berebut......jemput makan semua....

Bila dah makan, nak tahu apa komen mereka? Semua kata sedap. Hmmmm hubby siap kata kat anak2 minggu depan kita buat Lamb Chop pulak!!! Hmmmmm sudahhhh....cam tu pulak jadinya. Saya kata pula "Yang tu abah punya projek, mama tak reti buat, hehehe.....baik punya alasan.....

Konklusinya, chicken chop ni memang sangat sedap. Kalau makan kat restoren, siapla harganya, tambah2 kalau rakyatnya ramai, kopak kita dibuatnya kan.... Jadi, buatlah sendiri....lebih sedap dan lebih jimat....

14 comments:

  1. sedapppppnya
    perrrghhh
    puas makan kalau buat sendirikan :)

    ReplyDelete
  2. Sekali lagi nak tabik spring kat Kak Wattie. Dah boleh buka restoren dah ni.

    ReplyDelete
  3. Kak Wattie,sedapnye..Betoi kak wat sendri lagi puas mkn n xkopak poket,Amik respi kak,nanti2 nak juga wat..

    ReplyDelete
  4. sedapnyer.. pose2 ni duk terliur dpn laptop pulak.. hehe

    ReplyDelete
  5. wow!! ingatkan ada 2 piring je...sekalik 6 piring! dah tak berebut kan? dah lama tak makan ciken chop ni....sedapnya!

    ReplyDelete
  6. dari pagi tadi nak komen dah kat blog akak ni..tapi saya guna laptop tak leh nak log in id lak...grrrr...hehhehe...saya dah lama tak makan chic chop ni..bestnya tengok akak buat sendiri....:)

    ReplyDelete
  7. KAK WATIE.. BEST JE NAMPAK BILA 6 BIJI PINGGAN TU TESUSUN.. PUAS MAKAN NI.. HEHE.. KITE MENEGOK LAK LAGI PUAS TENGOK ANAK2 MAKAN KAN

    ReplyDelete
  8. Salam K.Wattie...6 pinggan jer ker?tambah la 1 pinggan lg tuk atie.Sekali sekala brbuka stail omputih nie best gak...

    ReplyDelete
  9. Assalam wattie..terima kasih sudi ke blog akk.

    ReplyDelete
  10. Salam Ramadan k.Wattie

    Sedapnya nampak chicken chop k.Wattie tu...siap 6 pinggan..ada lebih tak..hi..hii
    tiap kali ada blog tayang chicken chop tiap kali teringin nak buat tp tak buat2 jugak...asyik jamu mata je..!

    ReplyDelete
  11. Salam,kak watie =0).
    terima kasih sudi berkunjung ke belog simple saya =0).
    saya follow n link belog akak ke belog saya,k.
    btw, tadi saya ada cuba resepi nasi briyani dr belog akak. mmg sedap!
    tak sempat tangkap gmbr, periuk dh licin buat iftar kami suami isteri serta jiran2 terdekat =0).thanks kak watie for sharing the recipe.

    ReplyDelete
  12. terusun molek je tu..1 utk sy ya. :)

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Watie..Selamat Menyambut Bulan Ramadhan yang mulia..Wahhhhhhh...Kalau cengginilah rupanya boleh nangis tokey Mama Chop Papa Grill

    ReplyDelete
  14. Kasihredha,
    Memang puas sesangat bila buat sendiri ni kak, berbaloi baloi

    Kaz,
    Tkasih Kaz, angan angan mmg ada, tp takut lak nanti restoren western lak katup kedai keh keh keh..

    Zaliedana,
    Memang puas makan ni Dana, cuba jangan tak cuba nanti menyesal

    Tun Telani,
    Bahaya tu Tun

    Nuwairani,
    Kalau dua piring jer, alamat perang dunia ketiga la Nani

    Quinnie,
    Akak pun kekadang alami masalah serupa, terus katop, esok buka semula....

    Izahdaut,
    Betul tu Izah, bila anak2 semua makan dan suka, kita merasa sangat bahagia

    Azatiesayang,
    Takper Atie, leh share ngan akak punya sekali hehehe

    Mawar Merah,
    Wsalam. Bersama samalah kita kunjung mengunjungi

    Mamasya,
    Rasanya kalau buat lebih pun habis dibelasah dek anak2 hehehe

    Vivi Lim,
    Tkasih sudi link blog akak n cuba resepi beriani ayam tu, memang mabeles giler nasi tu, akak dah byk kali buat dah

    Deliah Deli,
    Kalau satu bagi kat Dell, alamat akak posa ler keh keh keh...

    Sue
    Wsalam. Tu la akak dok fikir ni, cadang tu nak bukak restoren western food, klu depa nangis, tergendala la nampaknya keh keh keh...

    ReplyDelete