Tuesday, January 28, 2014

PEKASAM TENGGIRI GORENG BERCILI



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Tenggiri pekasam goreng bercili menjadi hidangan tengahari kami sekeluarga minggu lepas.   Ikan tenggiri pekasam ini dibeli oleh hubby di Sitiawan, Perak.   Ini pertama kali saya merasa pekasam yang dibuat daripada ikan laut, memang sedap sangat rasanya.  Baunya pun tidak begitu kuat seperti pekasam yang pernah dibeli sebelum ini.  Saya paling suka makan beras pekasam yang digoreng.

  Selalunya di sebelah utara,  kebanyakkan pekasam dibuat menggunakan ikan darat seperti ikan keli dan ikan sepat.   Saya hanya pernah makan sepat pekasam sebelum ini.


Antara yang saya goreng adalah,  ikan tenggiri pekasam, cili kering digunting kecil dan bawang merah dihiris.  Kesemua bahan di atas saya goreng secara berasingan agar kerangupannya kekal.  Dan digaul sekali bila waktu menghidangkannya.



Ini bungkusan tenggiri pekasam yang dibeli.  Harganya cuma RM 3.00 sepaket.  Dalamnya saya rasa seekor ikan tenggiri yang telah dipotong potong.








No comments:

Post a Comment