Sunday, October 31, 2010

Butter Bread Pudding

Salam 1 Malaysia,

Puding la pulak. Tiba2 pagi ni terasa nak makan puding pulak. Kebetulan roti gardenia dah beli semalam, sampai dua bungkus, tu diaaaaa, nak guna dua keping saja, tp beli sampai dua bungkus. Bukannya apa, memang selalu beli roti ni buat sarapan ataupun minum petang, wajib tersedia atas meja. Kalau takder apa2 nak mengunyah roti tu ler habuannya.

Resepi ni saya cilok dari blog KZAI, KL. Sebenarnya memang tak pernah buat puding pun sebelum ni, tp bila terpandang kat rumah KZAI, jadi teringin la pulak nak makan, terusla buat pagi ni, kejap aja dah siap.


Ini pandangan dari atas. Saya letak roti lebih sikit, 4 keping dan susu saya letak susu cair sebab fresh milk out of stock. Anak2 ni kalau simpan stok kat rumah, ada jer la kerja diaorang.


Bila dah diterbalikkan, beginila rupanya, ada caramel kat atas.


Nak tahu apa rasa puding ni? Aduhaiiiiiiiiii manissssnyaaaaaa, dan lemaknya bukan main lagi, ker tekak saya ni yang memang tak berapa suka mkn manis. Kalau hari2 pekena puding cam ni, leh mengembang la jawabnya badan ni. Walaubagaimanapun, puding ni memang sedap wajib buat bagi sesiapa yang belum mencubanya……

Resepinya saya cp dari blog KZAI, KL, terima kasih yer KZAI.

Butter Bread pudding
Bahan-bahan ( 5-6 orang )
*Karamel*
1/2 cawan gula
2 sudu besar air
2 sudu besar air suam
---------------------------------------
2 keping roti
sedikit butter
4 biji telur
600ml susu cair/susu segar
8 sudu besar gula halus
sedikit esen vanila
sedikit kismis(optional)

Cara-cara
Sapukan acuan dengan butter. Panaskan oven hingga suhu 180C
Sapukan roti dengan butter. Kemudian toast roti selama 3-4 minit. Potong roti sebesar 1-2cm. Ketepikan.

Sediakan karamel. Masukkan gula dan 2 sudu besar air ke dalam periuk. Panaskan sehingga perang. Kemudian tutup api dan tambahkan 2 sudu besar air suam. Masukkan karamel ni ke dalam acuan yang telah disapu dengan butter tadi. TIP: Masa mula-mula panas gula tu jangan kacau sehinggalah gula nampak perang. Lepas tu bolehlah dikacau sehingga warna perang yg diinginkan.

Dalam bekas lain, masukkan telur, gula, esen vanila dan susu sambil dikacau. Masuk bahan-bahan ikut urutan supaya senang nak sebati. Kemudian tapiskan sebatian ini ke dalam acuan yang ada karamel tadi.

Letakkan kepingan roti yang dah di toast tadi dan juga kismis ke dlm no.4.
Letakkan acuan ini ke dalam dulang oven dan masukkan sedikit air suam ke dalam dulang tersebut tp BUKAN dalam acuan puding. Kukus selama 40 minit.

No comments:

Post a Comment