Wednesday, October 27, 2010

Simple Butter Cake

Salam pagi rabu,
Apakhabar semua? sihat ker? Harap2 semua sihat macam saya jugak yer, insyaALLAH. Terdengar2 pulak lagu yang hit ketika ini nyanyian Maher Zain Insha ALLAH, tak jemu dengar lagu tu.


Semalam terasa nak makan butter cake pulak, hai macam orang mengidam la pulak. Buttercake memang favourite saya, klu diberi pilihan antara banyak2 kek yang ada, memang buttercake ler yang saya pilih. Saya sukakan rasa butter nya yang lemak dan kurang manis dan dimakan begitu saja tanpa apa2 topping.

Butter cake yang saya buat kali ni saya modify sendiri dari resepi2 yang pernah saya cuba sebelum ini.


Bila diterbalikkan, kek nampak cantik dan rata, cheeewahhh, masuk lift tekan sendiri hehehe , sangat sesuai kalau dibuat deko diatasnya.


Bila dipotong pula, hasilnya, kek ini nampak padat, halus dan gebu. Rasanya pun sedap.


Kalau buat buttercake tak boleh buat banyak2, 1/2 adunan saja dah cukup sebab anak2 tak berapa suka, mereka lebih sukakan chocolate cake. Saya sorang jerla dok menghabihkan kek tu, sehari sepotong kek, mau berminggu jugakla baru habis.

Simple Butter Cake

Bahan2
250gm tepung kek
255gm butter - dicairkan
200gm gula castor
4 biji telur
1/4 cawan susu cair dicampur 1 st air limau)
1 st baking powder
1 st esen vanila
1 sb ovalette

Cara-cara
1. Pukul telur, gula dan ovalette hingga kembang.
2. Masukkan esen vanila dan terus memukul.
3. Masukkan pula tepung yang diayak bersama2 baking powder berselang seli dengan susu masam dan terus memukul hingga sebati.
4. Masukkan pula butter cair, gunakan spatula dan kaupbalikkan perlahan2 hingga rata.
5. Tuangkan adunan ke dalam loyang 9" dan bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 40-45 minit atau sehingga masak.
6. Bila telah masak, terbalikkan atas redai dan biar sejuk..

No comments:

Post a Comment