Tuesday, December 17, 2013

Projek Mega Apam PolkaDot aka Apam Dot Dot aka Apam Blossom, Maria, Taman Pauh Indah


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Apam polka dot yang 1000 biji ini ditempah oleh Maria dari Taman Pauh Indah, Ptg Pauh, bagi pihak rakannya untuk majlis perkahwinan di Pulau Pinang.  Kata Maria, apam ni nak diletakkan dalam balang balang comel sebagai doorgift.


Hairannya senang pula saya menerima tempahan ini walaupun dalam kuantiti yang banyak yang boleh buat kita mengelabah dibuatnya,  ditambah pula produk yang ditempah ini  bila dibuat kdg menjadi kdg tidak.  Tapi, itulah kan,  kata hati kecil kita In Sha Allah  benar belaka.  Kadang kadang walaupun tempahan yang sedikit dan kecil  tetapi sangat sukar  untuk kita menerimanya.


Sebulan lebih sebelum majlis berlangsung Maria sudah menempah apam apam ini.  Sebelum menerima tempahan apam polka dot ini, selalu saya maklumkan pada pelanggan sekiranya mereka tidak kesah jika apam tersebut tiba tiba bertukar menjadi apam mekar baru saya sanggup terima tempahan tersebut.   Kata Maria, takpa kak, apam mekar pun takpa sebab Maria buat pun kadang jadi apam mekar juga, hehehe,  kita serupakan Maria.  Alhamdulillah, syukur saya kerana pelanggan sentiasa memahami situasi saya, saya cuma ingin bersikap jujur.   Tak seronok pula bila tetiba apa yang ditempah hasilnya tidak sebagaimana yang diharapkan.  Sesungguhnya kita hanya mampu merancang, tapi TUHAN yang menentukan.



Alhamdulillah, kali ini apam ini agak menjadi, syukur sesangat saya ke hadrat ILLAHI kerana memungkinkan segalanya, rezeki Maria la tu kan.  Bila kita membuat sesuatu dengan hati yang gembira serta memikirkan pelanggan yang memberikan kita sepenuh kepercayaan bagi menghasilkan tempahan yang bagi saya bukannya sedikit, in sha Allah hasilnya juga membahagiakan kita.


Maria tidak menyatakan  warna yang khusus untuk tempahan ini, jadi saya pelbagaikan warna bagi menceriakannnya.  Tentu cantik bila diletakkan dalam balang balang kecil dengan warna warnanya yang pelbagai.  Terbayang bayang di wajah saya bilamana pengunjung yang tiba dihadiahkan dengan apam polkadot dalam balang yang kecil dan  comel serta dihias indah.   Idea yang sangat menarik bukan.


Ada satu lagi cerita di sebalik apam dot dot ini.  Petang Khamis itu, Maria sms,  katanya nak datang mengambil tempahan.  Tiba tiba saya jadi mengeletar, hari ni ke  atau esok sepatutnya tempahan di ambil???  Sebab saya baru menyiapkan 700 biji apam sahaja, belum cukup 1000biji lagi.    Rupa rupanya saya tersilap tarikh, saya sangka Maria nak ambil hari Jumaat, sebenarnya Maria nak ambil hari khamis, saya yang tersilap melihat kalendar rupanya.  Tapi, alhamdulillah kata Maria tak apa, esok pagi masih sempat sebab majlis berlangsung hari Sabtu,  sengaja beliau nak ambil awal  untuk diisikan dalam balang.     Fuhhh, lega rasa hati.



Macam macam warna ada.  Mana satu pilihan hati....




Terimakasih banyak Maria dan juga rakannya yang telah memberikan saya sepenuh kepercayaan bagi menghasilkan apam dot dalam kuantiti yang banyak ini.  Kira projek mega world jugak lah ni, hehehe.   Sebarang kekurangan haraplah dimaafkan.


dan terimakasih juga buat anak saya, AminFayyadh yang membantu menjayakan misi mencabar ini.  

3 comments:

  1. syabas berjaya dengan misi mega ni.. kalau sy rasanya 2 hari dua malam pun belum tentu dpt siapkan...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah... Tie... sampai 1000 biji Tie.. memang terbeliak mata Amie tengok ni! Alhamdulillah...Tie rajin & penuh usaha, akhirnya siap juga dengan cantiknya... lepas ni kalau terima lebih pun tak ap Tie sebab dah ada pengalaman buat begini banyak!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete