Sunday, December 15, 2013

Hidangan Istimewa dari Belut


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Hari ini ada paparan istimewa,  juadah yang tak pernah saya jamah selama hayat saya.  Masakan berasaskan belut,  dibawa pulang khas oleh anak teruna saya dari Kelantan.


Sewaktu memanaskan kesemua masakan ini, baunya memang sangat sedap dan membuka selera dibuatnya.  Beria ia anak saya 'Ammar menyakinkan  yang hidangan ini sangat sedap.  Masakan ini direkomenkan oleh rakannya dari Kelantan setelah beliau bercuti di sana selama seminggu baru baru ini.   Setahu saya, seumur hidup tak pernah saya masak ataupun beli masakan dari belut, malahan Ammar sendiri tak pernah menjamahnya.  Hairan pula saya macamana tetiba dia boleh jadi suka akan makanan ini.


From Kelantan with luv
Belut Masak Padprik


Masa mula mula dia bawa pulang dan tunjukkan pada saya, saya memang agak terkejut.   Serta merta terbayang specis lagi satu yang seakan akan dengannya.  Tak tergamak pula rasanya saya nak menjamah makanan ini.


Sup Belut




Belut Goreng Cili Kering


Cuma anak saya Amin Fayyadh dan Zaheen yang merasa barang sedikit,  yang lain tak nak mencuba.


Apa apa pun hidangan ini tetap istimewa bagi sesetengah pihak walaupun bukan untuk keluarga saya.






Yang ini barulah hidangan dari dapur saya , ikan merah goreng.



dan juga kari ikan merah.   Lagu manapun mesti nak pekena kari.


Masakan ini in sha Allah digemari oleh semua di dalam rumah saya.

No comments:

Post a Comment