Monday, April 5, 2010

Cream Puff - Dibuka Untuk Tempahan

Salam,
Dua, tiga hari ini hujan tak berhenti2 turun dengan lebatnya, sejuk sungguh, tambah2 di pagi hari. Maka, perut ni pun mulala berkeroncong, fikiran pun apalagi mula la memikirkan apa nak makan. Belek punya belek waiting list yang ada kat dalam fail, terjumpala resepi ni, cream puff. Elok juga untuk dicuba. Alhamdullilah, percubaan pertama membuat cream puff membuahkan hasil yang tidak menghampakan walaupun bahan2 yang ada tidak begitu mencukupi.

Untuk pastri, saya gunakan marjerin bagi menggantikan butter. Masa mula-mula membakar, nampak macam puff nak merekah aja, dalam hati pun berkata, pakai tak jadi la niiiiii huhuhuhu. Tup-tup bila dah siap, elok jer jadinya. Untuk intinya saya letak krim kastad yang dibuat hasil adunan susu, gula, tepung kastad dan sedikit tepung jagung memandangkan tepung kastad tidak mencukupi. Untuk satu adunan dapatla 20 biji. Separuh darinya saya hantar kat jiran sebab nak memulangkan pinggan yang dah lama terperuk kat dapur yang diisi laksa tempohhari.






Kalau ada yang teringin nak mencuba, resepinya kat bawah ya

CREAM PUFF
Source : Pn Jeni dan Chetam (tks to both of you yer)

Bahan2 pastri
125gm butter - saya guna marjerin
150gm tepung - diayak (saya guna tepung gandum)
1/4 st garam
1st gula
4 biji telur

Cara2
1. Didihkan air, garam, gula dan butter hingga cair.
2. Kemudian masukkan tepung yang diayak. Gaul sebati sehingga adunan tidak melekat di periuk. Angkat dan sejukkan pada suhu bilik.
3. Bila sejuk, pukul sedikit dan masukkan telur sebiji demi sebiji. Teruskan memukul hingga adunan sebati elok jadinya.
4. Bakar pada suhu 200 C selama 25 minit atau sehingga kekuningan(saya bakar pada subu 165C)

Bahan2 Inti Custard
500ml susu segar - saya guna low fat milk
100gm gula
80 gm tepung custard (saya guna 40gm tpg custard dan 40gm tpg jagung)

Cara2
1. Masukkan tepung custard ke dalam susu beserta gula dan kacau rata.
2. Letakkan di atas api sederhana dan teruskan mengacau sehingga adunan pekat.
3. Angkat dan bolehlah dimasukkan ke dalam pastri

Nota
1. Pastikan oven panas terlebih dahulu sebelum mula membakar cream puff ini.
2. Boleh juga masukkan creamnya dari sebelah bawah dengan cara menebuk satu lubang kecil dan memicit ke dalam lubang itu.
3. Gunakan piping beg dengan nozzle yang kecil untuk menyumbat cream ke dalam puff.
4. Kalau tak ada piping beg, boleh guna gunting untuk potong sedikit bahagian tengah dan masukkan cream menggunakan sudu.

No comments:

Post a Comment