Saturday, April 3, 2010

Banana Muffin Cake

Salam semua.

Baru-baru ni fp ku dikunjungi oleh Umieaisyah. Kata orang setiap tetamu yang hadir akan membawa rezeki bersama-samanya. Terima kasih umie kerana sudi menjenguk rumah baru saya yang serba kekurangan ini. Aku pun membuat kunjungan balas ke fp umie pulak, ada resepi kek pisang yang dikongsikan di situ, memang rezeki akulah tu. Kebetulan pulak kat rumah memang ada pisang yang dah tersadai beberapa hari kat dapur, kulitnya pun dan bertukar warna. Pisang ni diberikan oleh jiran sebelah rumah. Apalagi, aku pun cubala resepi umieaisyah. Hasilnya sungguh elok..... kek ku naik menimbun. Aku buat 2 adunan memandangkan pisang tu banyak, nak dibuang sayang pula sebab pemberian orang. Tengoklah hasil yang aku dapat dari pisang yang hampir-hampir hendak ku bakulsampahkan. 1 biji kek size 8, 1 biji saiz 6 dan mini cupcake size 8 sebanyak 24 biji. Banyak sungguh, jadi aku pun buat amal jariah la sikit, sedekah kat jiran sebelah menyebelah dan hantar kat rumah kakak ku sikit biar dia orang rasa, lagipun banyak, tak terhabis dimakan kami anak beranak. Tekstur kek ni memang halus dan gebu, rasanya pula tidak terlalu manis, memang sesuai dengan tekak ku. Terima kasih banyak umie kerana sudi berkongsi resepi dan minta halal la yer saya copy paste resepi tu kat fp saya untuk rujukan di masa depan. Cuma namanya saja aku tukarkan jadi Banana Muffin Cake, bagi glamer sikit...





BANANA MUFFIN CAKE

200 gm pisang lenyek
150 gm gula halus
4 bj telur (B)
1/2 sdb rata ovalette
250 gm tepong gandum ayak dgn
1 1/2 sdt baking soda dan 1/2 sdt baking powder
125 ml susu
100 ml minyak..

Cara-cara
Campur pisang dan gula,tambah telur dan pukul.
Tambah ovalette dan pukul 5-6 min hgga kembang.
Tambah tepung perlahan2 selang seli dgn susu.
Tambah minyak.
Bakar pada 200 degree celcius selama 35 min.

No comments:

Post a Comment