Saturday, April 3, 2010

Apple Muffin

Salam Ramadhan Al Mubharak,

Diam tak diam dah lima hari kita berpuasa, cepatnya masa berlalu. Pastinya hidangan kueh basah menjadi pilihan semua orang untuk hidangan berbuka puasa. Lain pulak halnya dengan aku, apple muffin jadi pilihan setelah melihatnya di fp madiha. Geram tengok muffin yang dibuat oleh madiha, elok jer naiknya. Hari tu pernah cuba buat muffin, tapi bantat la pulak. Tak letakla gambar muffin bantat tu dalam fp ni, malu eh di tengok orang. Haaa, yang ni baru buat lain, memang hatiku berkata, harus buat juga sampai berjaya walau macamana sekalipun. Alhamdulillah, bagi pandangan ku, nampak macam ok gak, tapi rasanya la pula pahit sedikit, mungkin terlebih letak soda kot. Takpa lain kali buat lagi....... . Thanks Madiha, Mamafami and Ah Pek for sharing the recipe.


Apple Muffin

1 1/2 cawan tepung gandum
2 biji epal hijau - potong dadu
1/2 cawan gula castor
1/2 cawan minyak masak
1 biji telur
1/2 cawan kacang tanah yg digoreng tanpa minyak, blend/tumbuk kasar2
1/2 biji limau sunkist (ambil jus dan kulitnya dicincang halus)
1 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil serbuk kulit kayu manis
1 sudu kecil esen vanila
secubit garam halus

Cara-cara
1. Panaskan oven suhu 175-180c. Ayak bersama tepung gandum, soda bikarbonat, baking powder dan serbuk kulit kayu manis. Masukkan dalam satu bekas kemudian masukkan garam halus.
2. Dalam satu bekas yang lain pula gaul sebati gula, minyak, esen vanila, sunquick dan telur sehingga gula agak hancur menggunakan whisker. Setelah agak sebati, masukkan kulit limau, juga jus limau dan kacau lagi.
3. Masukkan adunan tepung gandum tadi ke dalam adunan telur dan gaul rata.
4. Akhir sekali masukkan kacang tanah dan epal, kemudian gaul sebati.
5. Setelah sebati, bolehla dimasukkan ke dalam acuan muffin dan dibakar dalam ketuhar selama 12-15 minit atau sehingga masak

No comments:

Post a Comment