Sunday, December 12, 2010

Yang Jarang Jarang, Kadang Kadang

Salam semua,
Haaaa tu dia, pembuka bicara…………… bagi suspen sikit hehehe. Apa yang jarang jarang dan kadang kadang tu haaa? Nak tau apa dia??, teruskan membaca.

Rasa saya, resepi yang saya buat hari ni ialah satu resepi yang jarang jarang dan kadang kadang aja orang sediakan. Resepi ni tak pernah lagi ternampak kat internet, mungkin ada, mungkin tiada, tak pernah buat carian lagi. Resepi ni saya ambil dari majalah keluarga keluaran Jun 2008. Nama resepinya, Acar Telur.
Memandangkan kat dapur Cuma telur jer yang tinggal, maka telurlah yang jadi juadah untuk menu hari ini.

Resepi yang sungguh lama tetapi baru dicuba ini ternyata tidak menghampakan. Bila anak teruna saya tengok Acar Telur ni, dia tanya "Mama masak apa pulak ni ma?" Dengan senyum simpul kita pun jawab ler, "Yang ni dinamakan Acar Telur". "Pelik pelik la mama ni" tu la jawapan dia. Pelik tang mana agaknya ya, mesti tang telur tu kan? Sebab tak pernah pula saya tahu yang telur pun boleh dibuat acar, sehinggalah saya terjumpa resepi ni, pandai sungguh pakar2 masakan mencipta resepi yer, sedap lak tu.



Buatnya ringkas, macam sambal tumis pun ada. Saya tambahkan sedikit buah buahan jeruk yang hubby bawak balik dari office tempohari untuk memeriahkan lagi juadah. Kalau ada yang teringin nak mencuba, resepinya saya salin balik untuk rujukan.

Acar Telur
Majalah Keluarga

Bahan-bahan
5 butir telur - direbus dahulu
5 labu bawang besar - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
1.5cm halia
1/2 st biji sawi
1/2 st campuran jintan halus dan jintan kasar
1 senduk cili kisar
1 batang timun - dipotong 2cm (sy tak letak)
1 batang lobak merah - dipotong 2cm
3 urat kacang panjang - dihiris panjang (sy tak letak)
1 labu bawang besar - dipotong bulat
1 sk bijan
3 sb cuka
3 sb gula
garam dan serbuk perasa
sedikit minyak

Cara-cara
1. Goreng telur rebus yang telah dibuang kulitnya. Ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar bersama dengan biji sawi dan jintan hingga naik bau dan minyak.
2. Masukkan cili kisar hingga pecah minyak. Kemudian masukkan lobak, timun dan kacang panjang. Apabila mendidih masukkan cuka, sedikit air, garam, gula, serbuk perasa dan telur. Masukkan bawang besar dipotong bulat dan gaul sebati.




No comments:

Post a Comment