Saturday, December 18, 2010

Pais Ikan Mak Dara



Salam,

Apa khabar? Sihat ker? Kalau tak sihat, pi la cari doktor cepat2, nanti merebak kang susah semua orang hehehe, N3 pun nanti miss. Nak masak apa hari ni ya. Berjam jugakla kepala ni dok memikir.

Pais Ikan Mak Dara, tersenyum sendiri bila saya membaca nama resepi CMG ni.....Memandangkan saya tak ada anak dara, hanya anak teruna yang berderet ni ha kat rumah, maka saya rasa resepi ni lebih sesuai kalau saya namakan Pais Ikan Mama Teruna hehehe.

Bila makan pais ikan ni, teringat saya kat arwah ibu........Arwah ibu rajin menyediakan pais ikan ni, tp selalunya dia akan menggunakan ikan ikan kecil dan makan diratah begitu saja. Memang sedap, malangnya saya tak pernah cuba membuatnya, maklum dulu kita bekerja, pergi pagi, balik petang, kadang kadang sampai malam baru sampai rumah, lauk pauk pun pakai cater aja, hujung bulan bayar.



Ni la dia rupanya, anak anak macam biasalah semuanya sedap, entah iya entah tidak.
Saya balut dengan daun kunyit jer sebab takder daun pisang. Resepinya saya copy paste dari blog Cik Mat Gebu
Terima kasih kepada tuanpunya dan CMG.

PAIS IKAN MAK DARA

BAHAN-BAHANNYA :-
6 keping daging ikan tenggiri, digaul dengan sedikit serbuk kunyit
2 helai daun kunyit muda, hiris halus
1 - 2 camca besar jus asam jawa
1 cawan kelapa parut putih, pilih kelapa kulit basah
Garam dan gula secukup rasa (nak guna serbuk perasa pun ok)
2 biji bawang besar saiz sederhana*
10 biji cili padi hijau*
1 biji cili merah (mat tambah sendiri)*
1 ulas bawang putih (sendiri letak)*
1/3 inci kunyit hidup*
2 batang serai, hiris halus*(*ditumbuk lumat)
4 helai daun kunyit, untuk membungkus
Beberapa helai daun pisang, untuk membungkus

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Gaul kelapa parut bersama bahan tumbuk lumat, daun kunyit hiris dan perasakan dengan garam, gula dan juga jus asam jawa secukupnya, gaul rata.

2. Bentangkan sehelai daun pisang, alas dengan 2 helai daun kunyit, kalau daun kunyit saiz besar, guna 1 helai saja. Letak 1/4 bahagian no. 1 tadi, ratakan dan susun 3 keping ikan tenggiri, letak 1/4 bahagian lagi atas ikan dan ratakan. Balut ikan tadi dengan daun kunyit, kemudian bungkus dengan daun pisang, biar tebal sikit. Buat kaedah yang sama untuk satu lagi.

3. Bakar dalam oven pada suhu 200C selama 30 minit. Keluarkan dan hidang panas2 bersama nasi dan lauk2 lain.....hmmmm, ratah macam tu punn sedappp. Boleh penggsann!

No comments:

Post a Comment