Saturday, December 4, 2010

Udang Seri Pandan Chef Wan



Salam semua,
Hari ni saya nak menyajikan hidangan pengantin heheheh, walaupun takder pengantin baru kat rumah, yang ada cuma pengantin lama yang dok mengadap laptop ni haaaa keh keh keh.. Hidangan ni pernah ditayangkan kat dalam rancangan Ole Ole Chef Wan tak lama dulu bersempena dengan perkahwinan penyanyi terkenal negara, Ning Baizura.

Udang Seri Pandan nama diberi dan disediakan pula oleh chef yang terkenal seantero duniaaaa, sapa lagi kalau tak Datuk Chef Wan sendiri, suka sangat saya menonton apa apapun rancangan yang dikendalikan oleh Chef Wan kerana celoteh dan gelagatnya yang bersahaja, memang menghiburkan.


Sedap udang ni, anak kecil saya pun boleh makan sebab tak pedas.

Buat udang ini juga sebagai memenuhi permintaan anak saya. Katanya dah lama saya tak buat udang yang masak letak kismis. Sebenarnya saya dah pernah cuba sekali dulu.
Resepinya saya salin bersama resepi Ayam Panggang Seri Menanti yang boleh dilihat disebelah tu. Salin pun ikut mana yang sempat aja.

UDANG SERI PANDAN

Bahan-bahan
300 gm udang

1 labu bawang besar - dikisar
5 biji cili merah - dikisar
5 biji cili hijau - dikisar
2 cm halia - dikisar
2 cm kunyit hidup - dikisar

1/2 cawan sos tomato
2 sb madu
3 sb tepung jagung
1 biji telur
1 biji limau nipis
1/2 cawan kismis hitam

30 gm rempah campur (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang)
2 helai daun pandan
2 sb sos tiram Thailand
Segenggam daun ketumbar - tak letak pun
garam secukupnya.

Cara-cara
Caranya saya tak sempat nak salin. Yang ni pakai agak agak jer mana yg ingat.

1. Udang dicuci bersih dan diperapkan bersama sos tiram Thailand.
2. Pecahkan telur ke atas udang tadi, tabur tepung jagung dan gaul rata. Goreng hingga garing dan ketepikan.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan sos tomato, madu, rempah campur dan kacau rata. Masukkan juga daun pandan dan daun limau purut.
4. Masukkan udang, perahkan limau nipis dan terakhir masukkan kismis hitam. Gaul sebati.
5. Letakkan dalam pinggan, taburkan daun ketumbar. Siap untuk dimakan oleh pengantin hehehehe.

No comments:

Post a Comment