Monday, June 13, 2011

'Ammar & Penang Butterfly Farm

Salam semua,
Masa cuti sekolah yang lepas, saya dan famili hantar anak bujang saya, 'Ammar untuk pendaftaran pelajar baru, lepas tu terus beli sedikit barang barang keperluan di asrama. Sambil sambil tu singgah jugak kat KFC makan makan, maklum seharian tak makan.




Next day tu kami ke Taman Rama Rama yang letaknya di Teluk Bahang, Pulau Pinang. Sebenarnya tak der perancangan pun nak kesana, tetiba aja hubby terus pandu kereta menyusuri pantai Teluk Bahang. Bila kereta melintasi taman tersebut, anak anak meloncat dalam kereta ajak hubby singgah kat taman tu, bukan main seronok lagi mereka, maklum tak pernah lagi bawa mereka ke sana.


Ada bermacam macam species rama rama kat sini. Kebetulan pulak hari tu ada pelancung dari timur tengah, punyala ramai orang jadinya. Sempatla jugak snap sekeping dua gambar kat sana sebagai kenangan.


Penang Butterfly Farm dibuka pada tahun 1986 dan telah diiktiraf sebagai "The World's 1st Tropical Live Butterfly & Insect Sanctuary ". Taman ini telah menjadi satu perhentian popular bagi pelancung pelancung yang mengelilingi pulau. Terdapat lebih kurang 4000 ekor rama rama daripada 120 species yang berlainan. Pengunjung berpeluang merasai sendiri pengalaman bersama ribuan rama rama yang berterbangan ke sana ke mari, dengan kepelbagaian warna, sungguh menakjubkan. Ramai pelancung yang mengambil peluang ini dengan mengabadikan kenangan bergambar bersama rama rama yang hinggap di jari di hadapan lensa kamera.




Taman ini juga dihiasi lanskap semulajadi yang sungguh menakjubkan dengan pelbagai pokok-pokok renek, pokok-pokok bunga dan segala macam tumbuhan menjalar di setiap sudut.



Terdapat juga sebuah kolam di tengah2 taman ini dengan pelbagai jenis ikan berenang renang di dalamnya. Di tepi sudut kolam tersebut terdapat sebuah air terjun mini yang sungguh memukau mata saya memandangnya.


Disamping kepelbagaian jenis rama rama, terdapat juga pelbagai jenis hidupan lain seperti serangga, unggas dll. Antaranya, kala jengking, cicak, ular, iguana, kura kura, itik dan lain lain.



Bagi yang suka menonton, terdapat juga tayangan video mengenai kehidupan serangga serangga yang terdapat di sana. Pameran mengenai rama rama juga banyak disediakan dengan deskripsi terperinci mengenai setiap ekor binatang yang dipamerkan.



Di penghujung lawatan ini, anda berpeluang melihat galeri cenderahati yang menjual berbagai bagai jenis cenderahati yang boleh dijadikan kenangan atau buah tangan buat orang yang disayangi. Malangnya, kat bahagian ni, pengunjung tak dibenarkan mengambil gambar, jadi takderla gambar cenderahati.


Inilah pantai Teluk Bahang yang sungguh cantik. Saya singgah sebentar hanya untuk mengambil gambar bukit bukau yang sungguh cantik kelihatannya, saujana mata memandang.






4 comments:

  1. salam wattie.. seronoknya jalan2.. cantik permandangan tu...:)

    ReplyDelete
  2. Jay,
    Yes, enjoyed the trip very much dear...

    Kasihredha,
    memang cantik...

    Juwita,
    Wsalam. Sekali sekala berjalan memang menyeronokkkan

    ReplyDelete