Thursday, May 22, 2014

Roti Sarang Lebah / Bee Hives Bun Againnnnn


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
Ini merupakan kali yang ketiga saya membuat roti sarang lebah.  Ya, dah tiga kali saya mencuba dan baru kali ini saya berpuashati kerana telah berjaya mendapat tekstur yang sangat lembut sebagaimana yang diinginkan,   Boleh lihat hasil dari percubaan saya yang pertama di SINI ya.   


Sungguhpun mempunyai mesin pengadun, saya lebih gemar menguli menggunakan tangan disebabkan kuantitinya yang tidak begitu banyak.  Kali ini saya menggunakan resepi roti manis sumbangan Liza Othman dan sosnya pula masih mengekalkan sos butterscotch dari resepi Lydia Honey.   Terimakasih banyak diucapkan kepada kedua dua penyumbang ini, jasamu dikenang.


Nak tahu apa sapuan yang saya letak di atas roti ini supaya tampak kekuningan dan berkilat???   Mesti ada yang tertanya tanya,  jadi mari saya kongsikan rahasianya, hehehe, macamlah semua orang tak tahu, pada yang dah tahu, sila abaikan perenggan ini ya.  Pada yang ingin tahu,   pssstttt,  Ianya adalah campuran  kuning telur, susu cair, esen vanila dan sedikit pewarna kuning telur.  Pastikan sapuan ini tidak meleleh ke dasar loyang ya kerana ianya akan membuatkan roti anda melekat dan susah ditanggalkan bila telah masak.

Jom kita semak resepinya.  

Resepi Roti 
Sumber : Kelab Roti 
Resipi roti boleh dipelbagaikan 
By Liza Othman 

 500gm tepung roti atau gandingan 400gm tepung roti dan 100gm tepung gandum
100gm gula kastor 
40gm susu tepung 
1st bread improver 
 11gm yis atau sepeket yis 
sebiji telur campurkan dgn air sejuk 265gm 
80gm butter 
1st bread softener 

 Cara caranya  :-
Campurkan  bahan bahan kering dan masukkan bahan bahan cecair.   Uli sebatikan dan masukkan butter. Ulli hingga doh menjadi licin dan elastik.   Perap selama 30minit, tumbuk tumbukan untuk membuang angin, Bentukkan dan perap hingga naik 2 kali ganda.  Bakar  pada suhu 180c.  Suhu bakar mengikut jenis oven anda 

 Resepi Sos Butterscotch 
Sumber : Kelab Roti 

 BUTTERSCOTCH SAUCE 
1/2 cup brown sugar (bukan gula merah ok)
1/2 cup whipping cream (kalau tak gantikan dgn susu cair) 
A pinch of salt
1/2 tsp vanila essence 
25g butter 

 1.Cairkan butter dakam periuk kecil.   Masukkan brown sugar, kacau selalu sehingga gulanya cair@larut sepenuhnya dan berbuih. 
2. Tuangkan whipping cream perlahan2 sambil mengacaunya. 
3. Masukkan vanilla dan bila semuanya sebati off kan api dan tuangkan dalam bekas tahan panas, sejukkan sedikit dan sedia untuk digunakan sebagai topping. 

NOTE:- Make sure semua bahan tersedia dekat dapur anda kerana sos ni cepat hangus kalau di tinggalkan..  Awas masa nak tuang cream tu sbb gula ni panas sangat.. Berhati2, baik guna senduk jangan guna sudu takut malang tak berbau .


Wallahhhh,  terbaekkkkk......

No comments:

Post a Comment