Sunday, March 28, 2010

Roti Jala dan Kari Ayam





Salam,

Semenjak dua menjak ni demam membuat kueh melanda rumah saya la pulak heheheh. Mungkin disebabkan saya ni terlalu banyak masa terluang atau mungkin juga kerana saya ni orang yang tidak reti duduk diam, maka kepala ni asyik la memikirkan macamana nak menambahkan berat badan jer... Terkadang tu risau jugak bila tengok badan dah makin mengembang. Jiran sebelah pun dah tegur ... mesti buat pemantauan jugak ler ni...

Ok la, kita ke n3 saya yang seterusnya. Kali ni saya buat roti jala. Roti jala ni memang salah satu makanan kegemaran saya sejak kecil lagi. Kalau dah namanya roti jala mestilah digandingkan dengan kari ayam kan........ Jadi di sini saya pertontonkan beberapa post istimewa roti jala saya, lipat dan gulung. Bukannya apa, memula tu saya gulung aja, tp bila diambil gambar nampak macam tak berapa menarik, maka diubahsuai la pulak rupabentuknya, itu lah yang terjadi berbagai2 rupa. Istimewala konon .

Roti jala ni pun ada berbagai bagai versi sebenarnya. Tp boleh dikatakan semuanya hampir2 sama. Dan dibawah ni adalah yang menjadi pilihan saya utk dicuba kali ini.

KARI AYAM
Sumber : Ibu

1 ekor ayam - dibersihkan dan dipotong kecil
1 paket rempah kari ayam
1 mangkuk santan pekat
1 mangkuk santan cair
5 ulas bawang merah - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
1 st lada hitam - ditumbuk lumat
1 inci halia - ditumbuk
3 biji ubi kentang - dibelah 4
1 tangkai daun kari
sedikit kerisek jika suka
garam secukup rasa

Cara2
1. Satukan kesemua bahan2 tumbuk dan rempah kari ayam dengan sedikit air.
2. Panaskan minyak dan tumiskan sedikit hirisan bawang merah, bawang putih, halia dan daun kari.
3. Bila telah naik bau, masukkan rempah kari ayam yang telah disatukan dgn bhn2 tumbuk tadi.
4. Bila telah pecah minyak, masukkan ubi kentang dan biarkan sebentar.
5. Masukkan pula ayam dan biarkan sebentar.
6. Bila telah naik minyak semula, baru masukkan santan cair dan biarkan ayam dan ubi empuk
7. Bila masakan agak pekat, masukkan pula santan pekat dan biarkan mendidih. Boleh juga dimasukkan kerisek jika suka.
8. Masukkan garam secukup rasa.
9. Siap untuk dihidangkan bersama roti jala

No comments:

Post a Comment