Saturday, January 22, 2011

Banana Nut Muffin



Salam semua,
Muffin!!! Yeah hari ni saya buat Muffin!!!. Kalau bab membuat muffin ni kita kena tanya Izah the muffin lover, pakar di dalam seni membuat muffin. Suka sangat saya melihat hasil kerastangan Izah, nampak menarik dan tertarik. Agak agak muffin apa la pula gamaknya yang akan keluar dari dapor Izah tak lama lagi yer. Pernah tak orang buat muffin yang berdaging??? Ishhh biar betoi aku ni, ya la sekarang ni banyak sangat resepi yang tak terduga dek kita tp dihasilkan oleh pakar, mana tau kot kot satu hari nanti keluar pulak muffin ayam ker muffin daging ker, muffin udang ker, etc etc. Camana la rasa dia gamaknya yer? Ngam ka??? Perhaps, mungkin saya boleh cuba suatu hari nanti.



Tempohari hubby beli pisang berangan satu sikat sebab dia kata nampak elok sangat kat mini market tu. Bila dah makan pisang tu, adalah berbaki lagi 3 biji kat atas meja dapor. Sebelum kulit pisang tu jadi hitam dan dibakulsampahkan kita pun buatla muffin ni, resepi cilok dari dapor Izah la, siapa lagi, the muffin lover…. Sebenarnya saya ni klu bab muffin ni kurang sikit sebab tu la tak banyak resepi muffin yang dihasilkan.



Resepi yg dicuba kali ni sedap sangat, gebu dan lembut jer, ditambah pula dengan adanya kacang tanah cincang yang banyak kat dalamnya. Mau berketul jugakla saya memakannya. Ok la resepinya saya cilok dari dapor Izah, Izah lak ambik dari sini. Terimakasih semuanya ya.



Banana Nut Muffins Recipe

INGREDIENTS
3 or 4 ripe bananas, smashed
1/3 cup melted butter
3/4 cup sugar - saya letak 1/2 cawan sahaja
1 egg, beaten
1 teaspoon vanilla
1 Tbsp espresso or strong coffee (optional)
1 teaspoon baking soda
Pinch of salt
1 1/2 cup of flour

1 cup chopped walnuts (toasted or raw) - saya gantikan kacang tanah cincang


METHOD
No need for a mixer with this recipe.
1 Preheat the oven to 350°F. With a wooden spoon, mix butter into the mashed bananas in a large mixing bowl.
2 Mix in the sugar, egg, espresso and vanilla.
3 Sprinkle the baking soda and salt over the mixture and mix in.
4 Add the flour, mix until it is just incorporated. Fold in the chopped walnuts.
5 Pour mixture into a prepared muffin tin. Bake for 25-30 minutes. Check for doneness with a toothpick inserted into the center of a muffin. If it comes out clean, it's done. Cool on a rack.
Makes 12 muffins

No comments:

Post a Comment