Sunday, September 30, 2012

Cream Puff With Creamy Custard Filing & Caramel Cake

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
Cream Puff dan kek karamel tempahan Fatimah, dari Kg Pertama, Permatang Pauh.
Cream Puff with Creamy Custard Filing. Lemak berkrim sungguh menyelerakan.
Terima kasih banyak di atas tempahan ini. Sebarang kekurangan harap dimaafkan.

Friday, September 28, 2012

Coffee Choc Layer Cake With Mocha Mascarpone

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, 
Kek yang kaya dengan rasa coklat ini sempat saya buat pada hari raya yang lepas. Kek memang sangat sedap. Sedap bagi tekak saya sekeluargalah ya.
Kepada yang ingin mencuba, dibawah ini saya perpanjangkan resepinya. Resepi dari Bonappetit

Coffee-Chocolate Layer Cake with Mocha-Mascarpone Frosting 
10 to 12 servings 
Recipe by Abigail Johnson Dodge 

Ingredients for cake 
2 cups cake flour 
3/4 cup natural unsweetened cocoa powder 
1 1/2 teaspoons baking soda 
3/4 teaspoon salt 
3/4 cup (1 1/2 sticks) unsalted butter, room temperature 
2 cups (packed) golden brown sugar 
3 large eggs 
1 1/2 teaspoons vanilla extract 
1 cup buttermilk 
4 teaspoons instant espresso powder dissolved in 3/4 cup hot water
frosting 
1/3 cup natural unsweetened cocoa powder 
1 tablespoon instant espresso powder 
1 1/2 cups chilled heavy whipping cream, divided 
1 1/3 cups sugar 
2 8-ounce containers chilled mascarpone cheese 
Bittersweet chocolate curls (optional)
Preparation for the cake 
Position rack in center of oven; preheat to 325°F. Generously butter two 9-inch cake pans with 2-inch-high sides; dust with flour, tapping out any excess. Line bottom of pans with parchment paper. Sift 2 cups cake flour, cocoa, baking soda, and salt into medium bowl. Using electric mixer, beat butter in large bowl until smooth. Add brown sugar and beat until well blended, about 2 minutes. Add eggs 1 at a time, beating well after each addition. Mix in vanilla. Add flour mixture in 3 additions alternately with buttermilk in 2 additions, beating just until blended after each addition. Gradually add hot espresso-water mixture, beating just until smooth.
Divide batter between pans; smooth tops. Bake cakes until tester inserted into center comes out clean, about 40 minutes. Cool cakes in pans on rack 15 minutes. Run small knife around sides of pans to loosen cakes. Invert cakes onto racks; lift pans off cakes and remove parchment. Place wire rack atop each cake; invert again so top side is up. Cool completely. DO AHEAD Can be made 1 day ahead. Wrap each cake in plastic and store at room temperature.
Preparation for the frosting 
Sift cocoa powder into large bowl; add espresso powder. Bring 1 cup cream to boil in small saucepan. Slowly pour cream over cocoa mixture, whisking until cocoa is completely dissolved, about 1 minute. Add 1/2 cup cream and sugar; stir until sugar dissolves. Chill until cold, at least 2 hours. DO AHEAD Can be made 1 day ahead. Cover; keep chilled. Add mascarpone to chilled cocoa mixture. Using electric mixer, beat on low speed until blended and smooth. Increase speed to medium-high; beat until mixture is thick and medium-firm peaks form when beaters are lifted, about 2 minutes (do not overbeat or mixture will curdle).
Using pastry brush, brush off crumbs from cakes. Place 1 cake layer, top side up, on platter. Spoon 1 3/4 cups frosting in dollops over top of cake. Using offset spatula, spread frosting to edges. Top with second cake layer, top side up, pressing to adhere. Spread thin layer of frosting over top and sides of cake. Chill 10 minutes. Using offset spatula, spread remaining frosting over top and sides of cake, swirling decoratively. Top with chocolate curls, if desired. DO AHEAD Can be made 1 day ahead. Cover with cake dome; chill. Let stand at room temperature 20 minutes before serving.


HAPPY TRYING!!!

Wednesday, September 26, 2012

Turquoise Blue Cuppies sempena pertunangan Hasanuddin

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
Cuppies pertunangan tempahan Hasanudin, Jitra, Kedah sempena majlis pertunangan beliau pada hari Sabtu 15hb Sept 2012 yang lepas.
Warna "turquoise blue" menjadi pilihan. Harap beliau menyukainya.
Selamat bertunang diucapkan, semoga hidup kalian berdua bahagia hingga ke syurga, insyaAllah.
Terimakasih banyak diucapkan di atas tempahan ini. Sebarang kekurangan harap dimaafkan.


Tuesday, September 25, 2012

Kek Coklat Indulgance

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, Kek Coklat Indulgance tempahan Sally untuk officematenya.
Gambar ambil waktu pagi, jadi tak berapa terang jadinya.
Terimakasih banyak diatas tempahan ini. Sebarang kekurangan harap dimaafkan.

Sunday, September 23, 2012

Langkah demi langkah cara membuat ketupat palas/ketupat pulut



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, 
Apa khabar semua/??  Harap semuanya sihat sihat  ya.  Aidil Fitri telahpun berlalu, aidil adha bakal menjelang. Dah lepas raya, baru keluar gambar ketupat, hehehe, apa nak buat, virus M telah melanda. Jadi, seminggu sekali baru update n3. Untuk n3 kali ini, saya nak kongsikan cara cara menghasilkan ketupat palas/ketupat pulut. Saya yakin ramai yang suka makan ketupat palas tetapi tak ramai pula yang tahu cara membalutnya. 

Gambar gambar ini saya ambil pada hari raya yang lepas. Tergerak rasa hati ingin mengongsikan cara2 membuat ketupat ini bila ada yang bertanya. Sebelah tangan membalut ketupat, kemudian berhenti sebentar sambil sebelah lagi tangan snap gambar, hehehe, berminyak minyak jadinya. Ada berbagai cara membalut ketupat,  lain orang lain caranya bukan, tapi yang pasti hasilnya tetap sama.    Pada yang dah tahu cara cara membuatnya, betulkan saya jika tersilap ya. Dan pada yang bertanya dan ingin mencuba, mungkin sedikit sebanyak panduan di bawah ini dapat membantu anda. Untuk resepi dari dapur saya, di bawah ini saya catatkan bahan bahannya. 

KETUPAT PALAS 

Bahan bahan 
1 kilo beras pulut (4 cawan) 
2 1/2 cawan santan pekat (pati santan) 
2 cawan santan cair/air
1 cb gula 
1 cb garam daun palas secukupnya

Cara-cara 
1. Beras pulut dibersihkan dan toskan airnya. Asingkan. 
2. Tuang kedua dua santan ke dalam periuk dan didihkan. 
3. Kemudian masukkan beras pulut, garam dan gula. 
4. Kacau pulut sehingga 1/2 masak ataupun sehingga airnya kering dan pulut tidak lagi melekat di kuali. Gunakan api sederhana dan sentiasa mengacau supaya pulut tidak melekat dan hangus.
5. Padamkan api. Angkat kuali dari dapur dan biarkan pulut sejuk. 
6. Ambil sehelai daun palas yang telah dibersihkan dan balut seperti biasa. Buat sehingga habis kesemuanya. 
7. Rebus/kukus lebih kurang 1 ke 1 1/2 jam. 
8. Angkat dan sejukkan sekurang kurangnya 4 jam sebelum dipotong.
1. Bersihkan beras pulut dan toskan airnya. Masak bersama santan sehingga 1/2 masak dan pulut tidak lagi melekat di dinding periuk.
2. Beginilah rupa pulut yang telah dimasak. Pulut akan mengeluarkan minyak dengan sendirinya. Nampak tak minyak yg terhasil di bawahnya, ceduk dan buangkan minyak tersebut. Biarkan pulut sejuk.
3. Kemudian, lihat pulat cara membuka dan membalut ketupat. Ambil satu batang daun palas. Gunting sedikit hujung sebelah atasnya agar sama. Kemudian buka dan simpulkan seperti ini. Boleh juga dibuka banyak banyak dan simpulkan sekaligus. Daun palas boleh dibuka awal/sehari sebelumnya bagi memudahkan proses membalut ketupat nanti. Pilihlah daun yang panjang dan sederhana lebar bagi memudahkan proses membalut ketupat.
4. Ambil sehelai daun palas, lapkan depan dan belakang daun sehingga semua habuk2 halus tanggal dan bersih.


5. Simpulkan daun palas sehingga terbentuk kelongsong seperti ini. Lebih kurang macam kelongsong isi kacang putih yang ane india dok jual kat tepi jalan tu.... Biarkan ekor daun palas terjuntai.



6. Masukkan beras pulut yg telah dimasak tadi ke dalamnya. Tekan-tekankan sedikit dengan jari jemari halus anda biar pulut padat di dalam kelongsong. Jangan letak pulut melebihi paras daun kerana ianya akan menyukarkan anda untuk membalutnya nanti. Seelok eloknya biar sama paras dengan sisi daun.
7. Kemudian, tarik ekor daun palas menghala ke bawah bagi menutupi pulut tersebut
8. Rapatkan dan kemaskan daun tersebut. Biar betul betul ketat balutannya.
9. Pusing pula daun ke belakang kelongsong sambil menghala ke atas seperti ini.
10. Kemudian lipat lagi sekali seperti ini.
11. Alihkan kedudukan ketupat biar muncungnya menghala ke atas seperti ini.
12. Tarik ekor daun tadi dan sematkan di celah lipatan. Hati hati agar balutan tidak terbuka.
13. Kemaskan/ketatkan balutan dengan cara menarik ekor daun kuat sedikit. Jangan tarik terlalu kuat kerana daun palas akan terkoyak. Agak agakla ya.
14. Kemudian simpulkan ekornya seperti ini bagi mematikan balutan dan juga untuk mengelakkan air dari masuk ke dalam ketupat bila direbus.
15. Taraaaaa..... keetupat palas telahpun siap dibalut. Mudah bukan.
16. OOppppssss tak habis lagi ni.....Guntingkan sedikit tangkainya biar pendek supaya mudah untuk dimasukkan ke dalam periuk.
17. Lepas tuuu, apa lagi, rebus/kukus lerrrr..... Rebus/kukus selama lebih kurang 1 ke 1 1/2 jam hingga masak. Bila dah masak, buangkan air rebusan/kukusan dan biarkan ketupat sejuk lebih kurang 4 jam sebelum dipotong bagi mendapatkan hasil yang cantik dan memuaskan. 

Nota : Ketupat yang betul2 elok/menjadi, akan tahan 2 ke 3 hari pada suhu bilik. Ketupat yang telah siap dibalut boleh juga dimasukkan ke dalam bekas yang bersesuaian dan disimpan di bahagian sejukbeku dan direbus/dikukus bila perlu.


Ketupat yang telah siap direbus. SELAMAT MENCUBA....




Saturday, September 22, 2012

Tempahan kek karamel Mien, Sbg Jaya

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
Tempahan Mien, Seberang Jaya, pelajar Ting III, Sek Men Tun Hussain Onn, Sbg Jaya sempena birthday teman temannya Qira dan Fizah. Juga ucapan sukses selalu dalam peperiksaan PMR yang bakal diduduki tak lama lagi. Nak surprisekan rakan rakan katanya.
Komen Mien selepas birthday celebration : "Kek tu soft n smooth je bila masuk dalam mulut, sampai kawan cakap tak leh berenti makan. Tapi terpaksa kawal nafsu mkn sebab kena simpan utk 2 org lg kawan, muaahhhh Auntie terbaiklah!! Thanks. Hehehe, thanks Mien dearie, Mien memang pandai memotivate Auntie, membara rasanya semangat membaking Auntie, hahaha....
Buat Mien dan teman teman yang seangkatan, Selamat Menduduki peperiksaan PMR, semuga sukses dengan keputusan yang membanggakan. Dan yang penting menjadi anak anak yang cemerlang dunia dan akhirat, insyaAllah. Straight A for uolsssss ya......auntie doakan.
Terimakasih banyak diatas tempahan ini. Kalau nak tempah lagi, jangan lupa roger Auntie lagi ya.